Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
Давате ли пари за музика?
Давате ли пари за музика?
Трябва да изберете поне един отговор!

Слушалков усилвател / предусилвател ATL-03mk2

 myhifi.org ATL 03 mk2 20

от Ю.Александров, С.Върляков, drazmahala

 

Представяме ви един слушалков усилвател, проектиран и изработен от инж. Александър Цанков. Цената на екземпляра, който слушахме е 800лв., но варира в зависимост от използваните елементи.

 

Схемно решение

Усилвателят е изпълнен изцяло със solid-state елементи (биполярни и полеви транзистори) по напълно симетрична топология.

Входното стъпало е реализирано с подбрана четворка полеви транзистори, свързани в добре познатата от статиите на Erno Borbely "self-biasing" схема. При нея всяка половина на входната четворка транзистори задава работната точка на другата половина, което осигурява необходимата стабилност и намалява броя на използваните елементи.

Изходното стъпало е изпълнено по вариант на друга добре известна схема - Диамантен буфер, чиито корени водят до схемите на Jean Hiraga, Walt Jung и много други инженери. Изходните транзистори на буфера са с ток на покой 75-80 mA, което осигурява работа в клас А дори и при използване на нискоомни слушалки.

Всички постояннотокови режими на елементите от схемата се задават с генератори на ток, изпълнени с полеви транзистори, така че вариациите на захранващите напрежения да бъдат максимално подтиснати.

Входната част на схемата се захранва чрез капацитивни умножители (Cap Multipliers), които допълнително увеличават подтискането на вариациите в захранващите напрежения (Power Supply Rejection Ratio - PSRR).

Характерно за схемата на усилвателя е отсъствието на разделителни кондензатори. Това налага използването на верига за DC servo корекция, поддържаща постояннотоковия офсет в изхода в границите на няколко миливолта. Въпреки това, при евентуален дефект в предното стъпало, водещ до подаване на високо постоянно напрежение на входа на усилвателя, постоянното напрежение на изхода му може да достигне няколко стотин миливолта, което би могло да е пагубно за много типове слушалки. За целта е използвана защита от постоянно напрежение на изхода, имаща праг на сработване 90mV DC - стойност, безопасна за всички видове драйвери. Освен това, защитата осигурява забавен старт при първоначално включване на усилвателя, както и мигновеното прекъсване на връзката със слушалките при изключването му с цел елиминиране на преходните процеси.

Захранването на усилвателя е реализирано с двуполярен стабилизатор на напрежение, изпълнен по модифицирана Sulzer топология, осигуряваща много добра филтрация на пулсациите в мрежата.

С цел намаляване на прослушването между каналите, всеки от тях има собствени филтриращи електролитни кондензатори след стабилизатора.

За захранване на схемата за защита се използва отделна вторична намотка на трансформатора, като по този начин се изолира евентуалното и влияние върху работата на усилвателя.

Предвидена е възможност за интегриране на USB транспорт и DAC, като на платката са предвидени вериги за захранването им, както и възможност за комутация между линейния вход и изхода на DAC-а чрез сигнално реле или висококачествен галетен превключвател.

Т.к. усилвателят има достатъчно добри параметри, е предвидено и използването му като линеен предусилвател. За целта на задния панел са монтирани изходни RCA терминали за връзка към мощни крайни стъпала.

myhifi.org ATL 03 mk2 15

 

Елементна база

Както вече беше посочено, във входната част са използвани подбрани четворки полеви транзизтори 2SK170/2SJ74 - елементи, широко използвани в "златното време" на аудиостроенето - 70-80'те години на миналия век, и почти невъзможни за откриване днес. Останалите маломощни транзистори са комплементарни, с нисък собствен шум от типа BC550C/560C и 2SA1268/2SC3200, подбирани с еднакви параметри на местата, където това е необходимо. Изходните транзистори са с висок коефициент на усилване по ток и голяма честотна лента от типа 2SA1930/2SC5171.

Всички резистори в сигналния път, както и тези, използвани в стабилизаторите на напрежение, са висококачествени металослойни с неутрална звукова сигнатура от типа Vishay Dale CMF55/RN55.

Електролитните кондензатори, използвани в изделието, са BC Components (Vishay), Panasonic FC/FM, Nichicon FG. Навсякъде, където е необходимо, като байпасващи са използвани висококачествени полипропиленови кондензатори. Кондензаторите във веригите за честотни корекции са от типа Silver Mica, характеризиращи се с минимални собствени изкривявания, отлична стабилност на параметрите и минимално изразен пиезоелектричен ефект.

Потенциометърът за регулиране на усилването е от типа ALPS RK27112 "Blue Velvet".

За връзка със слушалките са предвидени два независими изходни 6.35 мм. конектора Amphenol.

Входните и изходните RCA терминали са със златно покритие и тефлонова изолация от типа RJ-133GT.

Трансформаторът, използван в захранването, е с мощност 50VA, производство на Unitraf AD.

 

Кутия и механичен дизайн

Изделието е монтирано в кутия от листова стомана с дебелина 1 мм., която осигурява добра екранировка от разсеяни електромагнитни полета. Върху стоманата е нанесено електростатично прахово покритие. На горната и долната част на кутията са предвидени вентилационни отвори, предотвратяващи прегряването на елементите. Лицевият и задният панели са от листов алуминий с дебелина 6 и 2.5 мм. съответно. Преминали са обработки по фрезоване и крейцване, след което са електрохимично анодирани. Всички надписи са лазерно гравирани.

Бутонът за усилване е изработен от черно анодиран плътен алуминий с диаметър 30 мм.

На долната страна на кутията са монтирани крачета от черно анодиран плътен алуминий, с вградени гумени пръстени, които осигуряватдоброто демпфване на кутията.

Един любопитен факт, който ще ви опише размерите на усилвателя по-точно от цифрите: площта на усилвателя е точно колкото размерите на лист формат А4.

 

Слушах ATL-03mk2 повече от месец с Audeze LCD-2, AKG K701, Sennheiser HD800, Beyedrynamic DT880, Sennheiser HD518 и Audio Technica ATH-PRO500mk2. Група слушалки, тотално различни като характер и технически спецификации. Източниците бяха Arcam rDAC, Weiss DAC202U и Musical Fidelity M1 DAC, отново тотално различни конструкции и звук.

Струва ми се, че екземплярът, който получих, не беше свирил много преди това. Първите седмици премина през характерния тийнейджърски период на разсвирването докато се уравновеси в положение, от което звукът повече не се промени. Tрябва да имате предвид, че в началото ATL-03mk2 може да звучи по-остро, отколкото трябва.

myhifi.org ATL 03 mk2 18

 

Звук

ATL-03mk2 е от онези компоненти, които ти се струват безупречни. Звукът му е неутрален, без характерни особености, без превес на някоя честотна област, без липси или дразнещи елементи. Слушалките, с които го пробвах, са ми познати от доста време. Слушал съм ги в различни системи и познавам характера им много добре. С ATL-03mk2 чувах само характерните особености на слушалките, без да доловя някакъв общ почерк, който да е характерна черта на самия усилвател

Високи: почти безупречни. В началото имаше лека острота, която опорочаваше цигулковите изпълнения и някои "премастерирани" поп-парчета, но постепенно високите се успокоиха и към момента на писането на този текст няма източник или слушалки, които да звучат остро при комбиниране с ATL-03mk2. Като количество са достатъчни да оживят по-вяли слушалки като LCD-2 и HD-518, и същевременно не се натрапват даже с DT880, най-остроите от групата.

Среди: с ATL-03mk2 обемът на сцената варира според особеностите на слушалките. Има усилватели с подчертано широка сцена, има такива, които даже със Sennheiser HD800 не изкарват звуците встрани. С ATL-а слушалките показаха собствените си способности да правят сцена. Все пак имам чувството, че този усилвател направи притворените LCD-2 по-пространствени от обикновено.

Имаше моменти при слушането с Weiss DAC202U¸когато усещах грапавост във високите среди. С изключение на ортодинамиците Audeze LCD-2 останалите динамични слушалки понякога звучаха леко грапаво с Първия цигулков концерт на Макс Брух в изпълнението на Яша Хейфец и Нов лондонски симфоничен оркестър. Даже с 24bit/96kHz вариант на Трети концерт за цигулка на Макс Брух (Jack Liebeck, BBC Scottish Symphony Orchestra, Martin Brabbins), запис, който не само заради високата резолюция, а и заради мастеринга звучи по-гладко долавях грапавина в струнните инструменти. Особено зърнеста беше електронната музика като 24 битовата версия на The Day is My Enemy на Prodigy и Crystal Castles на The Crystal Method. Всичко това обаче го чувах само с Weiss DAC202U и то в началото на периода на слушане. С Musical Fidelity M1 DAC и rDAC на Arcam нямам спомени от такъв ефект.

Тембъралните способности са добри. Няколко пъти  само заради звука слушах с удоволствие Carmen, ballet for strings&percussion (Radion Shchedrin, State Symphony Orchestra, Mark Gorenstein), където записът на Pope Music показва удивително богатство от контрасти и нюанси при инструментите на оркестъра. При това го правих с HD800, може би най-прозрачните и трудни за комбиниране слушалки, които съществуват днес.

Бас: с чисто сърце използвам клишето „феноменален”. С този усилвател човек не трябва да се притеснява какви слушалки ползва, бас никога няма да му липсва, но няма и да му е повече. Даже К701 и DT880, иначе прочути с липса на бас, комбинирани с ATL-03mk2 стават за всякаква музика – от поп до trash metal. Същевременно при басови слушалки като LCD-2 и HD518 ниските са кристални, без да досаждат с прекомерно количество. Контролът и релефът винаги са отлични.

Динамичният размах на ATL-03mk2 е добър, не усетих подтиснат звук даже при най-силните моменти в доста разчупения запис на споменатия по-горе Carmen, ballet for strings&percussion.

 

Но... дяволът е в сравненията

Ако нямах подръка Violectric HPA V200 щях да смятам, че ATL-03mk2 е перфектен усилвател, а този текст щеше да прилича на рекламна брошура. Двата усилвателя имат сходен характер, макар да се различават в някои подробности.

ATL-03mk2 има повече бас. Както казах, с него не трябва да се страхуваш, че с някои слушалки ще ти липсва бас или че ще ти е в повече. Докато с Violectric HPA V200 слушалки като К701 и DT880 си показват характерното потъване на ниските, с него даже при балансирания звук на HD800 ми се искаше да имам  повече фундамент на моменти.

ATL-03mk2 има по-широка сцена, което може би се обяснява със следващия абзац:

Сравненията с виолектрика показаха, че българския усилвател има по-размит фокус. Гласове и инструменти са по-големи и по-хаотично разположени в пространството. С V200 всичко е по-подредено и разделено, а вокали и инструменти са по-малки и ясни, с по-добър контрол. С HD800 са върховна комбинация, получава се пълно отделяне на звука от слушалките и разположение на сцената около главата. Това българският усилвател така и не успя да го постигне, с него винаги чувстваш присъствието на слушалките.

С V200 вокалите имат по-жив тембър. При акустични инструменти не усетих разлика, но гласовете на хората са толкова истински, че в някои добри записи мамят, че пеят на живо до теб.

V200 звучи по-гладко в среди и високи. Нямаше ситуация, в която да е грапав или остър, и независимо от източника има аналогово, естествено звучене. ATL-ът е по-зърнест във високите и средите.

Направих сравнения и с вградения слушалков усилвател на Weiss DAC202U. И с него са близки по характер, даже повече, отколкото с V200, но българският усилвател има по-контролиран звук, по-малко и по-гладки високи и по-широка сцена.

myhifi.org ATL 03 mk2 19

 

Кобиниране с източници

ATL-03mk2 си пасна чудесно и с трите дака, с които го пробвах. Няма да се спирам поотделно, защото е въпрос на вкус кой ще предпочете човек. Никъде не усетих лоша комбинация. Дори моментът с грапавите среди при вайса премина след известно време.  Все пак моят фаворит за комбиниране с този усилвател е Musical Fidelity M1 DAC. Намирам, че с него средите и високите бяха най-естествени.

 

Комбиниране със слушалки

Мисля, че тук е огромната сила на ATL-03mk2. През годините съм слушал доста слушалки и усилватели, и винаги е било нужно внимателно напасване. Продавал съм слушалки заради усилватели и усилватели заради несъвпадения с любими слушалки.

ATL-03mk2 подкара добре и шестте чифта слушалки. Нещо повече, изглади някои недостатъци - изкара бас от DT880 и К701, направи по-голяма сцена на LCD-2, избистри бозавите среди на ATH-PRO500mk2. Нямаше комбинация, с която да ми липсва нещо или да дразни.

Имаше период в първите седмици, когато усещах липса на контрол с HD800 и DT880. Отдадох го на това , че са високоомни (първите 300Ω, вторите 600Ω). Но след известно време нещата се изгладиха и в крайна сметка мисля, че HD800 и DT880 свирят добре с ATL-03mk2, а проблемът вероятно е бил в разсвирването.

 

С.Върляков за ATL-03mk2:

"Слушалки:

Audio Technica ATH-A900x

Victor HP-DX1000

Усилватели:

GD-Audio FUN с дискретен опамп

Audiotour Enigma

ATL-03 MK2

Трудно е да се пише когато първото впечатление от даден компонент предизвиква еуфория, възклицания, скандали с половинката за семейния бюджет и т.н. За мое щастие са само първата половина положителни емоции, семейния бюджет няма да бъде накърнен (засега).

Накратко: това е най-неутралния компонент, който съм слушал. На ниски и средни нива е абсолютно линеен, вече ако се понапъне  и в комбинация с нискоомни слуашлки забелязвам известна тенденция да изгуби фокус във високите и да създаде впечатление, че контрола му бяга, но всъщност с качествени записи такъв проблем няма или е много трудно забележим. Компонентът уцелва точния баланс между ефирност (УАУ ефект) и поносимост при дълги сесии (спокоен, щадящ звук), като същевременно не ощетява детайла на възпроизвежданата музика.

Със A900x са странна комбинация. При слушане на ниски нива във баса „липсва нещо“, което си е характеристика на самите слушалки. Ако се вдигне малко нивото, тогава високите идват в повече и за жалост прави „системата“ неподходяща за слушане на трудни пасажи. Електронна музика пасва на тази комбинация доста добре. Създава УАУ ефект и определено дори и неопитен слушател се впечатлява лесно. Но „грубостта“ на отработване си я има. Трябва да се има предвид

Victor HP-DX1000 – просто това е комбинацията „царете на динамиката“. Няма нещо което да не могат да отсвирят, сложни пасажи, фонови звуци, много мощни като нива инструменти – няма проблем. Препоръчвам всеки да чуе тази комбинация, просто за да си изгради репер за добра динамична система а и да преоткрие „глухите“ записи. Виктора е много труден и изискващ откъм басов контрол компонент и АТЛа се справя чудесно.

Директно сравнение:

GD-Audio FUN – просто е излишно. По нито един показател фън-а не може да бъде конкурент на АТЛ-а. Динамика, детайл, чистота са на друго ниво. Със АТЛ-а записите на живо приемат нова точка на слушане – при оркестъра (а публиката се чува като фон). Точно там където трябва да бъде. Всичко си е на мястото, наистина похвално. Фън-а от друга страна е зад сцената – през дебелата завеса. И това се чува за няколко минути, да не казвам секунди.

Audiotour Enigma – сравнението на два коренно различни компонента е нечестно, но все пак. АТЛ-а докарва много точна картина, но не може да стигне нивото на „музикалност“ на ламповият усилвател. При А/Б сравнения в рамките на 1 трак се намират разлики и в полза на единия и другия. Всякакъв вид добре записана музика звучи много добре на АТЛ-а, докато музиката с посредствено ниво на запис (генерално MP3), звучи много зле. Прави впечатление, че като цяло фоновите звуци се отработват много по-добре от ламповата техника, но пък „грубите“ звуци като саксофон на преден фон или контрабас са просто много по-естествени (доколкото могат да бъдат естествени на запис) слушани от АТЛ-а.

АТЛ-а създава впечателнието, че се фокусира върху предната линия, сякаш нещо не му достига като контрол за да докара и картината зад солиста.  Докато ламповият усилвател прави сцената широка, много по-лесно се локализират музикантите на заден фон, също така акцентирането върху отделни части е много по-отчетливо при лампите – при АТЛ-а се губи фината настройка на крайния мастър. Сякаш има проблем да отработва различни по динамично ниво пасажи, изсвирени едновременно – по-тихият бива тотално изместен от по-силният.

Вокал – тук нещата стават много трудни. Който е слушал вокал до певицата и след микрофона ще ме разбере защо ми е трудно. Ще пробвам да се абстрахирам от начина на мастериране, запис и т.н. но просто е трудно да се знае кое е „истината“ и кой от двата усилвателя свири по-вярно.

Ако мога да онагледя чутото (мисията невъзможна), С АТЛ-а вокалиста и акомпанимента имат собствени микрофони, докато с лампите има един микрофон и всеки е на различно отстояние от него. На някой може да му се хареса такъв режим и отработване, но на мен лично – не.

В крайна сметка след като послушам известно време и единият и другият усилвател забравям за кусурите и критиките, и се потапям в музиката. А удоволствието все още е на ниво."

 

drazmahala за ATL-03mk2 като предусилвател:

"Слушах ATL-а като предусилвател на моята система –  АТС р1 power amp, Cary 306 , АТС SCM50 SL, като го сравних със SCA 2 preamp на АТС. Музиката беше основно класическа – Стравински, Бетховен, Хайдн и малко джаз и рок. В началото не можех да формулирам точно какво излиза от ATL, звукът беше фрагментиран и леко преекспониран, основно във високите. След като поработи известно времезвуковата картина поомекна като цяло, но се запази сигнатурата и характера на звука  - леко „разпилян” и склонен към разкрещяване във високите. Казвам склонен, защото на определени музикални пасажи това не се случваше, а в други имаше силно изразени пикове в най-високите високи. Но, като че ли тенденцията е по-скоро да проявява нервност в тази насока. Това може би се отрази и на цялостния звук, защо високите определено доминират. Ниски има в изобилие, като това не е недостатък, само им трябва повече дефинитивност – т.е. липсва малко фокус и ударност, но при прослушването на отделни музикални пасажи това също се променяше. Като цяло има много детайл, не знам дали това е целен ефект или просто така се е получило. Средите обаче определено липсват или са „потънали“ в сравнение с високите и ниските. Моето пожелание към майстора на изделието е да се опита да изкара повече среди за сметка на високите и ниските, които така или иначе никак не липсват. Вероятно тогава ще се  получи и по-голяма хомогенност на звуковата картина.

Преди година, може би, при мен беше предишната версия, която успях да слушам като слушалков усилвател. И много ми хареса именно в качеството си на такъв. Разликата тогава – като слушалков и като предусилвател – беше голяма в полза на слушалковия вариант. Сега не успях да направя тестване със слушалки, но предполагам, че нещата не са се променили драматично. В крайна сметка, авторът вероятно е мислил  за ATL –а повече като за слушалков усивател, отколкото за предусилвател."

 

Обобщение

Можем да приемем ATL-03mk2 за идеалния слушалков усилвател и да си живеем спокойно с него, ако не го борим с конкуренцията. Сравненията показаха, че от него има какво да се желае по отношение на фокуса и облагородяването на средите. Става въпрос за малки отклонения, които се долавят само при сравнения с расови машини.

ATL-03mk2 е един от най-неутралните слушалкови усилватели, които съм чувал. Балансирана АЧХ, липса на характерен почерк, мощен и контролиран бас. Особено ценно качество е универсалността по отношение на източници и слушалки, което може да се каже за много малко такива устройства. Хората, които търсят слушалков усилвател, непременно трябва да чуят този преди да се метнат на други предложения за по-големи суми.

 

За контакти: тел. 0898 741 405, инж. Александър Цанков

 

Оборудване:

Компютърен транспорт с Windows 8.1, Jriver MC18, Fidelizer 7.0 Alpha

Firewire кабел AudioQuest Cinnamon (1.0m), USB кабел Oyaide Neo d+ Class S (2.0m)

Източници: Weiss DAC202U, Musical Fidelity M1 DAC, Arcam rDAC

Аналогови кабели Silvy Cable solid core silver ICs (45cm)

Усилватели: ATL-03mk2, Violectric HPA V200

Слушалки: Audeze LCD-2, AKG K701, Sennheiser HD518, Sennheiser HD800, Beyerdynamic DT880, Audio Technica ATH-PRO500mk2

 

myhifi.org ATL 03 mk2 1

myhifi.org ATL 03 mk2 2

myhifi.org ATL 03 mk2 22

myhifi.org ATL 03 mk2 23

myhifi.org ATL 03 mk2 21

myhifi.org ATL 03 mk2 10

myhifi.org ATL 03 mk2 5

myhifi.org ATL 03 mk2 6

myhifi.org ATL 03 mk2 11

myhifi.org ATL 03 mk2 12

myhifi.org ATL 03 mk2 7

myhifi.org ATL 03 mk2 8

myhifi.org ATL 03 mk2 9

myhifi.org ATL 03 mk2 14

myhifi.org ATL 03 mk2 16

myhifi.org ATL 03 mk2 17

myhifi.org ATL 03 mk2 3