Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
Давате ли пари за музика?
Давате ли пари за музика?
Трябва да изберете поне един отговор!

Интегриран усилвател Arcam FMJ A39

myhifi.org Arcam A39 6

Ю.Александров

 

 

Arcam FMJ A39 (4099лв.) е интегриран стерео усилвател от най-високата серия на Arcam, FMJ. Моделът е съвсем нов, в продажба от началото на тази година. В линията на серията FMJ A39 се намира непосредствено под флагмана на фирмата A49.

 

Функции

Arcam A39 дава възможност за свързване на шест източника на сигнал чрез небалансирани RCA входове. Има вграден RIAA коректор за използване с грамофон. Има USB A вход, който обаче e само за обновяване на фърмуера и захранване на USB устройства, усилвателят няма вграден дак. На предния панел има вход, през който може да подавате сигнал от портативни източници, смартфони или плеъри, чрез стерео жак.

Има два изхода, единият линеен, предназначен за мониторинг или записващи устройства и чрез него можете да записвате сигнал от всеки от свързаните към него източници, другият идва директно от предусилвателя и позволява ползването на друго крайно стъпало или включване на усилвателя в система с bi-amping.

Към A39 могат да се свържат два чифта тонколони. Изходите могат да се използват и за bi-wiring като от предния панел или дистанционното се избира дали сигналът да се подава само към един от изходите или двата едновременно. Чрез изхода „Trigger Out” усилвателят може да командва захранването на други устройства. На предния панел има изход за слушалки.

myhifi.org Arcam A39 1

 

Дистанционното обхваща всички функции като има и бутони за контрол на източник Arcam, ако такъв бъде свързан с усилвателя.

Обявената мощност на А39 е 120W на 8Ω и 240W на 4Ω. Усилвателят работи в т.нар. клас G, което е предмет на много реклами от фирмата. Всъщност основната цел на клас G не е повишаване качеството на звука, а по-ниска консумация на енергия. Какво представлява клас G: най-просто казано усилвателят има две захранвания вместо едно, както е при другите усилватели. До 20W работи в клас А при по-ниско напрежение, а при постъпване на по-динамичен сигнал превключва на другото захранване, с по-високо напрежение и усилвателят преминава в клас AB. Превключването става бързо и на практика не се усеща от слушателите. Поради липса на масивни радиатори, за да се избегне прегряване, във вътрешността на А39 са разположени два малки вентилатора. При работа усилвателят се загрява умерено, а за наличието на вентилатори разбрах чак като разгледах техническото описание, напълно безшумни са.

myhifi.org Arcam A39 3

 

А39 е с нормални за стерео компонент размери – 433х425х100мм. и не е особено тежък, само 11.5кг. Въпреки невдъхновяващия дизайн, качеството на изработка е безупречно. Яркостта на дисплея може да се контролира от дистанционното в три степени, като може и да се гаси напълно.

Система

Компютърен транспорт (JRiver MC20, Fidelizer 7.0), firewire кабел AudioQuest Cinnamon (1.0m.), AudioQuest JitterBug, USB кабел Oyaide Neo D+ Class S (2.0m.), източник Weiss DAC202U, източник Musical Fidelity M1 DAC, RCA интерконекти AudioQuest Wateр (1.0m.), speaker cable Studio Connections Monitor (2.5m), колони PSB Synchrony One, колони ATC SCM20PSL Pro

Звук

Arcam FMJ A39 е енергичен и неутрален усилвател.
Пуснах го веднага след разпечатването, без да чакам да загрее, интересно ми е да наблюдавам процеса на промяна на звука в началото. Току що изваден от кутията усилвателят свири контролирано, стегнато, с акцент във високите и дефицит на бас. Сцената беше плоска, за по-сериозно слушане не можеше да става дума. Средите бяха замазани, детайли практически липсваха. Даже жена ми, войнстващ антиаудиофил, който по принцип не се вслушва, каза, че тоя усилвател й звучи особено изкуствено. Първите два дни беше така и за това се забавлявах с всякаква попмузика без да предявявам претенции към звука.

Промяната дойде след 20-ина часа работа. Първоначално го слушах с PSB Synchrony One, колони, които са проблем за доста усилватели. Даже моят Job 225 не успява да ги накара да са по-решителни с рокаджийски парчета. Първият намек за интересни качества на тоя усилвател беше пианото в албума на Chilly Gonzales „Piano Solo 2”. Като дете свирех на пиано и установих, че не се забравят две неща: ”Котешкия марш” и звука на инструментите. Днес имам голям проблем със записите на пиано и възпроизвеждането на пиано от музикални системи. Та в “Piano Solo 2” изведнъж чух ударите на чукчетата и съпътстващите звуци на пианото така, както са на живо. Бърз звук, с рязка атака и твърдост, без да е прекалено приглушен нито неестествено звънък, най-често срещаните пороци при записите на тоя инструмент. Аркамът кара PSB-тата да свирят енергично, бързо, с плътни тонове и присъствие. Това беше първият намек, че този усилвател може.

myhifi.org Arcam A39 2

 

Звукът на A39 е балансиран. Независимо с какви източници и колони го комбинирах, не показа акцент или дефицит в някоя честотна област.

Това, което го отличава от масата усилватели, които съм слушал, са енергията и атаката с която поднася музиката. Бързината е едно от основните условия за реализъм при звуковъзпроизвеждането, а този усилвател е адски бърз.

До сега само Hypihybrid AB100 е упражнявал такъв контрол над моите колони и ги е карал да се оживяват така. Независимо дали слушам “IV” на Led Zeppelin или пианото на Pizarro, музиката е жива.

Микродинамиката е забележителна, което го усетих първо с вокали. Всъщност мисля, че това е усилвател за вокални изпълнения. Не досажда с прекалена детайлност, не чуваш слюнката в устата на Даяна Крол, но долавяш нюанси в трептенето на гласа и движението на мелодията. Много женски вокали изслушах – Alberta Hunter, Etta James, Ella Fitzgerald, Diana Krall, Patricia Kaas, както и мъже - Michael Buble, Martin L. Gore, Louis Armstrong, и особено с черните вокалистки тоя усилвател вкара страхотна емоция в музиката. Разпъва мощта на гласа в мащаби, каквито не съм чувал до сега.

Тембърът на инструментите е отличен. След първоначалната липса на детайл в средите всичко си дойде на мястото и акустичните инструменти се обогатиха.

Като за интегриран усилвател А39 има забележително прозрачен и пространствен звук. Имам един любим албум, двумикрофонният запис на Clarity Records, „Petrushka; The Soldier’s Tale (Suite)” на Стравински. Докато пиша това го слушам като дълбочината на залата и деликатните звуци в първата част са съвсем естествени.

Резолюцията на А39 е много добра, симфоничната музика има достатъчен детайл, даже в най-сложни пасажи няма замазване, богатият звук на струнните секции се пресъздава безусловно. Реверберациите на залата, когато са уловени в записа, се усещат отлично. Всъщност няколко записа ме изненадаха с усещането за помещение, което не съм долавял до сега.

A39 не е толкова фокусиран колкото моя Job 225. От време на време, особено при по-високи нива, вокалите и соло инструментите са по-размити в пространството, отколкото с швейцарския усилвател.

Басът е с отлична атака и контрол, но релефът не е това, което съм свикнал да чувам. „Splitting The Atom” на Massive Attack е парче, с което понякога тествам бас, а с аркама не чух релефа, който пресъздават други усилватели.

Забележките до тук са дребни, но всичко ли е розово около тоя Аркам? Не. Като потребител на класика и джаз имам един проблем с този усилвател. Имам любими цигулари и различни цигулкови концерти са основна част от менюто ми напоследък. С Arcam FMJ A39 ми липсват естествените преходи, преливането на тоновете както на соловия инструмент, така и в оркестъра. При музиката на живо чуваш естествена спойка, плавни преходи между тоновете при свиренето на един интрумент и в комплексния звук на ансамбъла. Моментите на пораждане на най-слабите звуци от тишината са важна част от реализма при възпроизвеждането на акустична музика. С Arcam A39 преходите между тоновете са резки, появата на звуци в тишината не е толкова неуловима и това създава едно общо чувство за грапавост. „Грапавост” е силна дума и не трябва да се приема буквално, по-скоро става дума за липса на плавност при преходите между тоновете на инструментите. Детайл има, сцена има, реверберациите на помещението са тук, но плавността в музиката липсва. Тази неспособност за естествено преливане на тоновете се отразява на всички стилове, усилвателят има уклон към по-зърнест звук. Все пак със съвременна музика това не е проблем, а с heavy metal и hard rock си е направо плюс. От тази особеност може да страдат само феновете на акустиката, които гонят реализма на живото изпълнение.

myhifi.org Arcam A39 5

 

 

Комбиниране с източници.

Arcam A39 и Weiss DAC202U бяха сравнително добра комбинация. Аркамът предава добре богатия звук на този дак и го допълва с добра атака в баса, който може да е анемичен с маломощни усилватели. Споменатата грапавост обаче я усетих именно с този дак.

С Musical Fidelity M1 DAC се разбраха по-добре. М1 дава по-малко детайл, но има голяма сцена и ниският бас е по-осезаем от този на вайса. Всички тези подробности се усетиха точно с тествания усилвател. Освен това Musical Fidelity M1 отне малко от рязкостта на високите.

Аз бих препоръчал Arcam A39 да се съчетава с източници с по-спокоен звук. Нямам възможност да го пробвам с грамофон, но смятям, че ще се получи страхотна комбинация.

 

Комбиниране с колони

PSB Synchrony One са 4 омови колони с чувствителност 90dB. До сега не ги бях чувал да свирят толкова решително. Аркамът просто им вля стероиди. Докато слушах и се опитвах да анализирам звука, в главата ми се въртяха само две думи, „енергия” и „решителност”. Не става въпрос за агресивен, крещящ звук, а за бързина и атака по всички честоти като крайният ефект е... реализъм. Даже най-нежните мелодии на пиано се облагодетелстват от бързината на звука, вече описах колко реалистично звучи пиано с този усилвател.

ATC SCM20PSL Pro са с импеданс 8 ома, фирмата не обявява колко са чувствителни. За да слушам на същите нива както с PSB-тата се налагаше да вдигна усилването със 7-8 степени. Няма такава атака както с другите колони, но все пак прекарах приятни часове с чалгата на Горан Брегович и „IV” на Led Zeppelin – с тоя усилвател всякаква ритмична музика звучи зверски добре. Получаваш цялата емоция на музиката, при това поднесена с перфектно оформени инструменти. Чинелите на John Nohnam, гласът на Robert Plant бяха в стаята. Все пак тези ATC-тата искат още повече мощ, за да се изпълнят до край. “Silver Rain” на Marcus Miller звучеше по-ударно, отколкото с моя усилвател, но все още недостатъчно, за да доставя пълно удоволствие.

 

В сравнение с Job 225

Накратко, Arcam FMJ A39 звучи по-енергично, но няма финеса на Job 225 ($1699). Естественият, „аналогов” звук и способността да пресъздаде най-фините нюанси на записа са предимство на Job 225, той обаче не може да вкара ритъм както Аркама. Усилватели с различен характер, не може да се каже, че някой е по-добър от другия, изборът зависи от музикалния вкус на собственика.

Може да не е коректно, но се изкушавам се да направя задочни сравнения с други усилватели, които са минали през мен скоро и все още имам свежи спомени:

С Аркама не получих пълното изчезване на техниката, което правеше възможно Hypohybrid AB100 (3500€), в това отношение българският усилвател стои доста над тълпата.

Интегрираният NAD 375BEE (2500лв.) не беше толкова прозрачен и през цялото време ми липсваше „въздуха” около инструментите, проблеми, каквито Аркамът няма.

А интегрираният Minihybrid AB40 (2000лв.) просто не контролираше PSB Synchrony One толкова добре.

Финал

Arcam FMJ A39 е едновременно енергичен и прецизен. Перфекционистите, любители на класика, които търсят от уредбата си деликатната мекота на живия звук, може да се почувстват отделени от музиката с този усилвател.

Но с това изключение мисля, че повечето хора ще харесат съчетанието от мощ и детайлност на А39. С него няма да се налага да да подбират музиката за уредбата си. Няма да ви будалкам, че този усилвател свири като много по-скъп такъв. Много-по-скъпите усилватели свирят по-добре и това е неумолим икономически закон, който не можем да надхитрим, независимо че често ни убеждават в обратното. Това, което поставя Arcam FMJ A39 над останалите усилватели в същия ценови клас, които съм слушал, е неговата универсалност. Не се налага да избирам между мощност и тонално богатство, този усилвател има и двете. Всъщност мисля, че той е най-добрата машина от този клас, която ми е попадала. Ако търсите стерео усилвател и бюджетът ви го позволява, това трябва да е една от задължителните спирки за прослушване.

 

Измервания

Измерванията са направени с Audio Precision ATS-2 благодарение на фирма Audio Video Consult

 

Измерената мощност на Arcam FMJ A39 с товар 8 ома е 120W

 

Хармонични изкривявания при 1W

myhifi.org A A THDN VS FREQ 1W red

 

 

Хармонични изкривявания+шум при 120W / 8 ома, след 10kHz е измерен само шума

myhifi.org THDN VS FREQ 120W 8ohm red

 

Честотна лента

myhifi.org FREQ RESP FAST red

 

Интермодулационни изкривявания при 120W

myhifi.org A A FFT IMD red

 

Шум

myhifi.org fon red