Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
Давате ли пари за музика?
Давате ли пари за музика?
Трябва да изберете поне един отговор!

Какво чуваме с тапите

myhifi org in ears cover 1

 


Вероятно няма толкова разпространен и толкова незабележим аудио компонент като тапите. Това аудио устройство минава в графата „аксесоари за GSM” и въпреки че създава комуникацията и музикалните възприятия на милиарди хора по света, остава силно подценено. Вие нe забелязвате тапите, рядко ви интересуват, защото идват заедно с телефона или от рафтовете на магазина за битова техника. Мислите, че си вършат работата добре само защото издават звук, а щом музиката свири, значи тапите са ОК и няма какво повече да искаме. А дали е така? Дали тапите си вършат работата?

Oт много години слушам на слушалки,нo никога не съм ползвал тапи. Общуването ми с тях се изчерпваше до опити с тези, които са в комплекта на GSM-а и няколко десетсекундни прослушвания в магазини, които ме разочароваха

Преди известно време бях на една детска площадка с децата и забелязах момченце на около 7-8 години, което носеше преметнати през врата червени тапи с кабел боднат в джобчето на панталонките. Помислих си, че вече не трябва да пренебрегвам най-масовия хай-фи компонент, единственият, носен от хора между 7 и 70 години. Реших да чуя какво пъха в ушите си народа.

Имам приятел, който преди година-две се запали по слушалките, но вместо да се метне на слушалки с нормални размери, се посвети на т.нар. in-ear monitors (на български просто „тапи”). Както всеки прохождащ в ново хоби, приятелят ми не започна със здрави инвестиции в най-доброто на пазара (още не знаеше, че това е неизбежно), а с четене на западни hi-fi форуми и ревюта започна да търси нещо свястно на ниска цена. Вследствие на което бързо се оказа собственик на десетина чифта прехвалени тапи с цени до около сто долара. Тук ползвах част от неговата колекция, която стои неизползвана (междувременно приятелят ми си купи Shure SE846 ($999) и групата евтини тапи осиротя).

За слушането използвах дак/слушалков усилвател Fiio E17 Alpen, телефона (REVO K850) и лаптопа (Sony Vaio VGN-FW21E). Музиката беше от Youtube, Spotify, Soundcloud и lossless файлове, просвирвани с Jriver MC20.

Лошата новина при слушането на бюджетни тапи е, че трябва да направите огромен компромис с качеството на звука и през първите няколо минути да стискате зъби. Добрата новина (или още по-лошата?) е, че се свиква. С лошия звук се свиква. След няколко минути мозъкът се адаптира към свръх-свитата сцена, мътните среди, неестествените гласове, липсата на някои честоти и започвате да чувате музиката, даже да може да ви хареса. Обяснявам всичко това, за да поясня, че всичко написано по-долу се отнася за преценка в състояния на адаптация към особеностите на тапите. През дните докато ги слушах няколко пъти слагах големи слушалки и всяко връщане към тях беше като вдишване на чист кислород с прилив на еуфория от музиката. Подчертавам, че всичко хубаво или лошо, което казвам по-надолу, е под условието „Като за тапи”.

И така:

AKG K321 (29лв.)

myhifi.org IEMs 2

Идват в картонена кутия, която освен слушалките съдържа три комплекта силиконови накрайници с различни размери и малка кожена торбичка за съхранение. Представляват затворени слушалки с по един динамичен драйвър, които се поставят в ушния канал. Звук: доминират басът и ниските среди. Звученето е плътно, с потънали и леко мътни среди. При “Demon Dance” на Parov Stelar чувах ударен, задоволителен бас, но имаше някаква претрупаност и неяснота в средите. Явно там слушалките не можеха да отработват сложните звуци. Третата част на Първи концерт за цигулка на Сибелиус в изпълнение н Gil Shaham и Orpheus Chamber Orchestra ми звучи с неестествено малка сцена, вътре в главата, но цигулката е звучна, триизмерна. Гласът на Ayo в “Down on My Knees” има зачатъци на тембър, но средите са потънали, а басът доминира. Бас-тестът с „Heligoland” на Massive Attack показа сравнително контролирани и релефни ниски. С някои heavy metal / hard core албуми, например “The Truth Hurts” на Pro Pain, китарите ми бяха кресливи, но никога не станаха неприятно остри. Обобщение: слушалки с акцент върху ниските, леко мътни и потънали среди. Много спокойни. Високите са добре дозирани, не дразнят и никога не липсват. Бас с добра ударност и сравнително добър релеф, като цяло много задоволителен. Със съвременна ритмична електроника са доста приятни. За класика – оцветени среди, но стават за информативно слушане. Вокалите не белестят с реализъм, но не са и замазани.

 

Philips SHE3590 (25лв.)

myhifi org philips she 3590

Слушалките се продават в прозрачна пластмасова опаковка за еднократна употреба и единственото освен тях са още два допълнителни чифта силиконови накрайници с различен размер. Признавам, че купих тези слушалки само заради марката. Бях силно предубеден от други модели на Philips и мислех да ви засипя със саркастични коментари от сорта, че фирма за сокоизстисквачки не може да прави слушалки. Всъщност не ми се получи. Слушалките ми допаднаха. Основна характеристика е сочният бас. Ударен, обемен, доставя удоволствие и с електронна музика, и с кофти концертни записи като барселонския концерт на Sepultura от 1991г. Все пак от баса има какво още да се желае – не чух зaдоволитеен релеф в “Splitting The Atom” на Massive Attack. U-образната АЧХ на SHE3590 има силен “WOW” ефект в първия момент. Якият бас и ясните високи създават впечатление за бистър и мощен звук. Слушалки, създадени за електроника: „Formidable ” и “Carmen” на Stromae, “Prayer in C” на Lily Wood and The Pricks, ”A Happy Place” на Katie Melua – всички звучат много приятно, със стабилен фундамент и чисти среди. Вокалите на Stromae и Katie Melua са живи. Забелязах, че и тези слушалки се затрудняват с по-сложни сигнали. Например в един от концертните варианти на “37” на Ленинград усетих неяснота в инструментите и гласа, някакъв дрезгав хаос в средночестотната област, нещо, което не съм чувал с други слушалки. Сцената е по-голяма, отколкото на AKG K321 и са по-подходящи за класическа музика. Цигулките в записа на Първи концерт за цигулка на Сибелиус са по-бистри, а сцената излиза извън главата. Както споменах, не са най-равните слушалки на света, но повдигането на високи и ниски е приятно. Въпреки че SHE3590 ми харесват от телефона и лаптопа, ползването на слушалков усилвателправи нещата още по-истински. Няма да си кривя душата, тези слушалки ми доставига удоволствие с някои електронни парчета.

 

MEElectronics Sport-Fi M6 (закупени за $19.62)

myhifi org meelectronics sport fi m6

Слушалки, предназначени за спортисти. Комплектът включва шест чифта гумени накрайници, щипка за закрепване на кабела за дрехите и кутийска с цип за пренасяне. Без използване еквилайзъри басът с тези слушалки може да ви е малко и ще му липсва ударност, особено с маломощно устройство каквито са повечето телефони. „Молитвенная” на Ленинград – песен, която често си пускам, звучи остро, а ниските липсват. „Angel of Death” на Slayer от Spotify – тънко, рязко, с дразнещи високи. “Down on My Knees” на Ayo – мътни среди, оцветен вокал. Сцената е тясна, акустичната музика звучи плоско и мътно, инструментите са слети в обща маса, детайли липсват. Няма радост в тези слушалки.

 

Sennheiser CX-400 II (цена 135лв. в България и около $45 по света)

myhifi org sennheiser cx 400 II

В комплекта влизат 6 чифта силиконови накрайници с различни размери и торбичка за пренасяне от изкуствена кожа. Слушалки с по един динамичен драйвър на канал. Едни от най-мътните тапи, които съм чувал. Плосък, безбасов звук. Stromae от Spotify, независимо коя песен избирам просто е опериран от ниски, сцената е колкото ябълка, вокалът глух. Отново има нужда от еквилайзъри, ако искате да чуете нещо под 100Hz. Всичко, което пуснах, парчета на Sepultura, Ленинград, компилации с minimal techno, FLACK-ове с класика, звучи плоско и непрозрачно. Поне за мен удоволствието беше около нулата. Въпреки че са доказали, че са едни от най-добрите (Sennheiser Orpheus, HD-800, HD-650,) в ниския клас Sennheiser понякога се излагат жестоко. Недоразумения като HD-205 и тези CX-400 II ще ми останат в дъното на класацията за слушалки.

 

Westone UM1SWestone UM1S (купени за 118.54лв.)

myhifi org westone um1s

В комплекта влизат 10 чифта накрайници с различни размери и торбичка за пренасяне. Слушалките са с по един драйвър с балансирана арматура. Любителите на вокални изпълнения да внимават: Amy Winehouse, Ayo, Криско, Max Cavalera, Алиса Бурмистрова, независимо в каква музика са вградени вокалите, са удивително живи. UM1S правят човешкия глас жив. Подобно на гласовете, акустичните инструменти като китари, цигулки, тромпети са доста истински. За съжаление в други отоношения UM1S не са толкова впечатляващи. Ниските са дефицитни и не мисля, че някой би слушал без повдигане там. Високите на моменти са леко грапави, но не ме издразниха. Сцената е добра, при някои записи излиза извън главата. Звукът е сравнително прозрачен, инструментите са добре разделени.

 

Citronic EP740 (купени за £12.62)

myhifi org citronic ep740

Слушалки с по два динамични драйвъра на канал. Въртях всякаква музика, концертни записи на Sepultura в Youtube, класика и джаз с Jriver MC20, електроника в Spotify. Опитах се да намеря стил, който да ми хареса с тия слушалки. Опитах се да намеря и хардуер, който да им пасне- компютри, телефони, усилватели, всичко налично в нас, безуспешно. Нищо не е наред със звука на EP740. Всички звуци са сбити един в друг, прозрачност липсва, силно заглушени високи, ниски липсват, не може да става и дума за триизмерност, сцена или не дай си Боже реализъм. Всичко е плоско, и оркестровата музика, и джазът, и електрониката. Гласовете по телефона звучат по-истински, отколкото с тези слушалки. Дъното на звуковъзпроизвеждането. Естествено оставям вратичка – може чифтът, който слушах, да е дефектен.

 

JTS IE-1 (купени за 51.80€)

myhifi orf jts ie1

Студийни монитори с по един динамичен драйвър на канал. Пристигат с три чифта накрайници с различна големина. Това, което прави впечатление с тези слушалки, е бистрия звук и отличното разделение на инструментите. Докато пиша това слушам „Best Minimal Techno 2015 VOL3 THERE IS NO WAY OUT by RTTWLR” – има звуци далеч извън главата, звукът е бърз, контролиран, но липсва бас. Това е недостатъкът на тези слушалки, нуждаят се от еквилайзър, за да излязат ниски. Astor Piazzolla, “Les Quatre Saissons” (David Grimal, Les Dissonances) – сцената излиза малко извън главата, инструментите са добре разделени макар тембърът им да не е толкова ясен, добре се усеща леката грапавост във високите от записа. Не се затрудняват с по-сложни моменти в музиката. Характерна особеност - повдигнати високи, които дразнят в доста записи. Все пак бистротата и разделението на инструментите ги отличават от масата и мисля, че с внимателно ползванена еквилайзъри може да станат приятно средство за слушане.

 

KZ ATE (купени за $25.98)

myhifi org kz ate

Мистичен китайски бранд, нарекъл се Knowledge Zenith, без собствен сайт. Това обаче не им пречи да правят серия слушалки, които се продават по всички големи онлайн магазини и които са им спечелили маса фенове в най-големия световен форум head-fi.org. Докато пиша това темата за KZ в head-fi.org е 402 страници! KZ ATE са най-добрите тапи, които съм слагал. Всъщност единствените, които могат да се мерят с големи слушалки като Sennheiser HD-518, каквито ползвам ежедневно. В някои отношения даже ги превъзхождат. Astor Piazzolla, “Les Quatre Saissons” (David Grimal, Les Dissonances) – жив тембър на всички инструменти, отлично обособени в помещението, сцената е далеч извън главата. И всичко това докато слушам директно от лаптопа, без допълнителен дак! Вокалите на Алиса Бурмистрова в полуаматьорските клипове на Ленинград ги чувам с такива детайли и толкова живо за първи път. Акустичните инструменти са истински даже в не толкова добри записи. Тоналният баланс е идеален, няма нужда от еквилайзъри. Басът е масивен – в „Adagio d’Albinoni” на Gary Karr не чух най-ниските тонове на органа, но качеството и присъствието му в музиката създаваше необходимия фундамент напълно задоволително. Сцената естествено не е толкова голяма, колкото с околушни слушалки, но с много записи се чуват звуци около главата. Звуковата картина е невероятно прозрачна и точно тук превъзхождат любимите ми HD-518. Пак да се върна на гласовете, това, което харесах при Westone UM1S, вокалите, тук е още по-добро – Amy Winehouse, Ayo, Stromae, различни heavy metal певци, български рапъри, всички са с жестоко присъствие. Не се сещам нещо, което да не ми хареса в тези слушалки. За това оставям само хвалби. Всъщност не се сещам за по-добър звук за толкова малко пари.

Край на слушането.

 

 

Спомняте ли си условието “Като за тапи”? Още в началото обясних, че всичко, което кажа, ще е пречупено през призмата на големия компромис, който правим, за да слушаме по този начин.

Какъв е шанса да попаднем на добри слушалки за малко пари? Минимален. Моят беше едно на осем, т.е. 12.5%. Единствените читави слушалки от цялата колекция се оказаха KZ ATE. Допускам, че в глобален план, като имаме предвид хилядите модели нискобюджетна продукция, с която ни залива китайската промишленост, шансът е доста по-малък. За това бъдете много, много внимателни, когато избирате. Четете форуми, четете ревюта, а ние ще се стараем да ви държим в течение, ако попаднем на някоя находка.

Защо да избягваме некачествените слушалки?

Първо, за да не оглушеем. В началото с тези слушалки изпитвах проблем с ушите. Около половин час след всяка слушателска сесия чувах приглушено. А след това свикнах... Зловещо е - тапите натоварват слуха, с което обаче се свиква и започваме да го приемаме за нормално. Трябва да знаете, че не е нормално слушалките да ви напрягат! Доказано е, че ежедневно претоварване с налягането, което създават тапите в ушния канал, уврежда слуха. Може да оглушеете млади. Не е фатално, но ще гледате странно докато другите си говорят и ще носите слухов апарат. Това може да се избегне, ако слушате с качествени in-ears, които имат специални клапи за изравняване на налягането в ушния канал, с околушни отворени слушалки или с линейни (т.е. без пренапомпан бас) затворени слушалки. С качествена апаратура можете да слушате музика с часове без никаква умора и опасност за слуха.

Втората причина да избягваме некачествените слушалки е удоволствието. Мислите, че можете да слушате добре музика с всякакви слушалки? Не е така. През последните десетина години слушам на системи, в които инвестирам доста проучвания и средства. Знам как звучат любимата ми албуми. С тапите, с които се занимавах през последните дни, удоволствието от музиката беше почти нулево. Не изпитвах кеф, слушах само информативно. Любимите ми парчета станаха нелюбими. Накратко – лошите слушалки ограбват удоволствието.

Какви изводи мога да направя за бюджетните тапи

Че в 7/8 от случаите трябва да забравим за нормален звук.

Че губим огромна част от музиката и изцяло удоволствието от звука (освен ако якият бас не е самоцел).

Че не трябва да се заблуждаваме, че чуваме музика с нормално или задоволително качество. Качеството на тези тапи беше незадоволително. С изключение на KZ ATE, останалите, които слушах, имат тежки дефекти в един или друг аспект и всеки път с облекчение ги вадех от ушите.

Отново повтарям, с лошия звук се свиква. Престава да ви прави впечатление. Става стандарт. Преставате да го забелязвате, както не забелязвате лошия въздух, некачествената храна, отровните напитки. Докато сте потопени в атмосферата на некачествените слушалки няма да чувствате проблеми, даже може да почнат да ви харесват. Но всяка стъпка към нещо по-свирещо ще ви отрезвява колко много губите.

Оптимистичен финал

Качеството не винаги е скъпо. Не е нужно да давате хиляди левове, за да извлечете удоволствие от музиката. Винаги е имало техника с невероятно съотношение цена/качество. С малко късмет тези дни успях да попадна на добри евтини слушалки. Сигурен съм, че и в бъдеще ще излизат подобни продукти. Само трябва да дебнем.

 

Специални благодарности на Мартин Тодоров, който направи възможно това прослушване!

 

Ю.Александров

 

6

myhifi org in ears cover