Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
От къде най-често пазарувате Hi-Fi техника?
От къде най-често пазарувате Hi-Fi техника?
Трябва да изберете поне един отговор!

Blackswift Audio Model 1530 - слушане и измервания

 myhifi.org blackswift audio model 1530 1

Blackswift Audio Model 1530 са дело на инж. Румен Суванджиев. Това име може да не говори нищо на доста хора за разлика от Rutcho, никнейма, с който е известен сред аудио любителите. Model 1530 (1850лв.) не е нито най-екзотичния, нито най-амбициозния проект на Rutcho. През годините съм виждал много негови колони и усилватели, някои с доста нестандартен външен вид и по-висока цена. Част от актуалните му продукти можете да видите на тук.

Озвучителното тяло Blackswift Audio Model 1530 представлява разширяваща се четвъртвълнова трансмисия (Tapered Quarter Wave Tube, TWQT) с дължина на предавателната линия 181.5 cm.

myhifi.org blackswift audio model 1530 W6 1530 Box

Използван е коаксиалният високоговорител Tang Band W6-1530, чиято мидбасова мембрана е изработена от текстил, термично втвърден по специална технология. Получената честотна и фазова характеристика позволява кросовъра да бъде настроен ставнително високо - 6500Hz. Идеята е да се постигне лекотата и мелодичността на широколентовите високоговорители. Разбира се, това става с цената на известна насоченост, както може да се види от показаната графика на АЧХ. При конструкцията на филтъра специално внимание е обърнато озвучителното тяло да може да работи и с лампови усилватели.

myhifi.org blackswift audio model 1530 6

 

Показаният екземпляр е финиширан с естествен фурнир от африканското дърво ятоба.

Останалите технически параметри са:

Номинален импеданс - 8 Оhm
Номинална чувствителност - 87 dB/W/m
Номинална мощност - 50W
Честотна лента - 36Hz-22kHz
Габарити - (ШХДХВ) 25 Х35Х102 cm
Тегло - 32 кг

 

Blackswift Audio Model 1530 на живо

От снимките се вижда, че изработката е безупречна. Качествени материали, съвършен детайл, усещане за луксозна вещ. Само за сравнение: и двата ми чифта колони, PSB Sychrony One и ATC SCM20PSL Pro, дело на доста известни имена в бранша, дойдоха с различни проблеми във външния вид, с които просто трябваше да се примиря.

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 11

 

Система:

транспорт PC (Win 8.1, JRiver MC20, Fidelizer 7.0 Alpha)

firewire кабел AudioQuest Cinnamon (1.5m)

дак Weiss DAC202U

аналогови интерконекти AudioQuest Water RCA (1.0m)

усилвател Job 225

колонни кабели Studio Connections Monitor (2.5m)

колони Blackswift Audio Model 1530

 

Звук

Blackswift Audio Model 1530 са бързи и захранвани от подходящ усилвател свирят с впечатляваща лекота.

От високите чак до най-дълбокия бас звукът е пъргав, атаката страхотна. Tord Gustavsen, “The Well” – пианото е с илюзия за физическо присъствие на инструмента, тоновете са “твърди”, с атака даже в по-нежните моменти, доста реалистично (въобще, където има пиано, ще усещате чукчетата по струните, не всяка система го прави). Контрабасът и големия барабан звучат стегнато. Бързият бас е едно от най-ефектните качества на всяко озвучително тяло. „Electric Cafe” нa Kraftwerk, “The Marschall Mather LP” на Eminem, “Blackout” на Britney Spears, та ако щеш и големите барабани в Stravinsky - “Petrushka – The Soldier’s Tale”, (Redwood Symphony с Eric Kujawsky) – бас като чук. Мощен и ритмичен

Лекотата. Усеща се, независимо какъв стил е музиката. Не знам какво обуславя чувството за лекота в звуковъзпроизвеждането, вероятно комбинацията от бързина на говорителите, мощност и бързина на усилвателя, но звуците се пораждат в пространството с невероятна лекота. Особено ефектно с разни наточени записи на съвременен джаз. “Communion” от “The Well” на Tord Gustavsen – не съм се наслаждавал на тази песен, всъщност чак сега й обърнах внимание – уредбата изчезва, саксофонът, пианото и контрабасът се сливат в някаква ефирна музикална амалгама в пространството. Впечатляващо.

Същото чувство за бързина и лекота и в друга много различна музика – невероятният албум на “Up & Down” на гърците Loopa Scava и Cayetano. Електроника, която съм си пускал стотици пъти на какво ли не. Отново лекота и бързина на бас и среди, плюс ефектно появяващите се акустични инструменти.

АЧХ: Model 1530 слизат много надолу. Всъщност откъм дълбочина на баса не успях да ги затрудня с нищо, изсвириха всички предизвикателства, даже „Marakesh” на Peace Orchestra, трудно парче за много колони. Единствено ограниченията на помещението (което не съм обработвал акустично) предизвикват рязко заглъхване на някои честоти. Не усетих особени пикове или падове в АЧХ, няма доминираща честотна област.

Model 1530 са доста насочени колони. Слушайки ги от около 3м. мръдване само с 15-20см. ме вади от sweetpoint-a. Разтварянето на колоните или поставянето им с гърбове, успоредни на стената, решава проблема, но не напълно.

Прозрачна сцена, пространствен звук. Сцената не е по-дълбока от тази на другите ми колони, но с бързината придава някаква допълнителна ефирност на записите, правени в зала. Stravinsky - “Petrushka – The Soldier’s Tale (Suite)” (Redwood Symphony с Eric Kujawsky) – двумикрофонният запис, с който обичам да пробвам способностите на техниката да пресъздаде дълбока сцена и илюзия за отдалечени инструменти. Model 1530 тук са перфектни в пресъздаването на огромната зала. Друг запис, който ми направи впечатление с пространствено звучене, е Nik Bärtsch's Ronin - “LIVE” - характерния микс е имитира успешно присъствието на слушателя в концертната зала и с тези колони записът звучи адски приятно.

Локализацията и фокусът на инструментите са отлични. Докато пиша това слушам „Ella & Louis”, в който г-жа Фицджералд и г-н Армстронг, заедно с ансамбъла „зад” тях, са акуратно подредени. А като прибавим и пъргавия звук става особено впечатляващо.

Динамиката е добра. Оркестрите млатят здраво (да ме извиняват за израза нежните души). С нито един запис, който има нужда от динамичен размах, не се чувствах ощетен. В първата и втората част от „Carmen, ballet for strings & percussion (after Bizet)” на Шчедрин, (Държавнен симфоничен оркестър „Млада Русия” под диригентството на Марк Горенщайн, великолепен запис на Pope Music) има бърза градация на нивото, при която оркестърът започвайки много тихо достига до фортисимо. Тук не всички колони успяват да постигнат реалистична амплитуда в нивата на звука. Model 1530 звучат величествено, оркестърът започва едва доловимо и завършва много мощно. Въобще, цялата сюита Кармен, в която динамичните контрасти са много, е вихрена и емоционална с тези колони.

myhifi.org blackswift audio model 1530 3

Нещото, което в голяма степен придава специфичен характер на Model 1530 – високите. Звучат долякъде сухо, на моменти може да остреят и да изпъкват от останалата част на музиката. Свикнал съм на незабележими, заоблени високи, естествено интегрирани в звуковата картина. Тази особеност на Model 1530 минава като нишка през всички стилове, които слушам, и придава на звука някаква сухота.

Втората забележка, която имам към Model 1530, е резолюцията. Говорителите се затрудняват в по-сложни пасажи. Пример: Трети концерт за цигулка на Max Bruch в изпълнение на Jack Liebeck (цигулка) и BBC Scottish Symphony Orchestra под ръководството на Martyn Brabbins (24bit/96kHz) – соло цигулката е великолепна, жива и динамична, но оркестърът зад нея звучи леко хаотично, без детайлите в струнните секции, които чувам с моите колони. Искам да подчертая обаче, че става въпрос за нещо, което ще усетите само ако имате база за сравнение и се вслушвате специално. Общото впечатление от изпълнението не страда от липсата на тези фини детайли. Музиката е достатъчно раздвижена, сцената е триизмерна и като цяло изпълнението вълнува.

Друг момент, който ми направи впечатление, е лек проблем с прецизността в отработването на инструментите и вокали. Усеща се най-добре в по-спокойна акустична музика. Звуковите образи не са толкова ясно очертани и може да бъдат леко рехави, да ви липсва плътност. „Humans and Places” на Tord Gustavsen и Ulrich Drechsler е албум, който не спирам да слушам от години без да ми омръзва, познавам го добре. Кларинетът е по-безплътен от обичайното, чинелите също. В “The Well” на Tord Gustavsen четките на барабаниста са леко замазани. Въобще, въпреки приятното общо преживяване с пространствения звук и динамичните контрасти, вникването в детайлите може да ви е проблем.


Рок


Видът на Model 1530 подвежда: единствен неголям говорител, трансмисионна линия, естествен фурнир, преди да ги чуя имах асоциации за късна вечер със спокоен джаз на приглушени светлини, така си представях по-голямата част от слушането. Но видът лъже. Това са ултимативните РОК колони. Бърз, масивен, ударен звук. Sisters Of Mercy, Slayer, Muse, Sepultura, Manowar, много забравени групи изредих. Вокалите са ясни, китарите агресивни, ритъмът удря в гръдния кош, як басов фундамент и всичко това те блъска едновременно, без обичайното забавяне на баса, с което много от нас са свикнали. Жестоко.

 

Blackswift Audio Model 1530 и усилвателите

При слушането разполагах само с два усилвателя, Job 225 и Cyrus One. Мисля, че нито един от двата не е идеален партньор на тия колони. Ако колоните бяха мои, щях да потърся друг усилвател.

С Job 225 се усещат ясно леко потъналите му среди, които съм забелязал и в други конфигурации. Освен това високите ми идваха сухи и направо остри в някои записи. Но пък бързината на звука и локализацията бяха екстра. Приятно преживяване, макар и не идеално.

Със Cyrus One имаше повече топлина и мекота отгоре, но звуковата картина беше по-замазана и ми липсваше бързина. Освен това се чува, че 25-те си вата не ги клати толкова решително, колкото 125 ватовия Job.

myhifi.org blackswift audio model 1530 5

 

Blackswift Audio Model 1530 спрямо други колони

АБ тестове не съм правил, разчитам на пресни спомени. В момента имам три чифта колони – Duevel Planets mk2 (които не съм пускал скоро), PSB Sunchrony One и ATC SCM20PSL Pro.

PSB Synchrony One и ATC SCM20PSL Pro ме разглезиха с меки, естествени високи, каквито не намерих в българските колони. Освен това 3D ефектът на сцената и на самите интрументи е малко по-добър. Звуковите образи са малко по-стабилни и наситени. Неголеми разлики, но се чуват, когато слушаш критично. Това, в което отстъпват моите колони на Model 1530 е бързината, особено в ниските, и линейността, отново в ниските честоти. Обръщам внимание, че сравнението не е между равностойни компоненти - говорим за колони, които са над три пъти по-скъпи на Model 1530.

myhifi.org blackswift audio model 1530 4 

 

Обобщения

Докато слушах Model 1530 си спомних една китайска поговорка: „Взирайки се в дървото пред теб, не виждаш гората”. Аудиофилите често залитаме по взирането. Търсенето на детайли ни води до подробности, недоловими в реалния живот. Когато слушам музика на живо не спирам да се изненадвам колко малко има за „чуване” в нея освен самата музика. Детайли липсват. Такива преживявания винаги укротяват детайлофила в мен. Tова го казвам заради описаните по-горе забележки за детайлността на Model 1530. А дали липсата на много детайл е порок? Ще споделя опит: Преди години имах колони, в много отношения противоположност на Model 1530, бяха нечовешки подробни, рисуваха покъртително реалистична звукова картина с всеки джаз албум, певиците можеше да ги докоснеш с ръка. Но тези колони имаха недостатък – не можеха ДА КРЕЩЯТ. Динамичният им размах беше малък, силата също, и с много парчета не можехa да ме развълнуват, те просто НЕ МОЖЕХА да креснат, когато е нужно. Това беше порок, с който не свикнах и в крайна сметка ги продадох. Вие кое бихте избрали, емоция или върховна резолюция?

Това, от което не успях да се абстрахирам с Model 1530, са особеностите на високите. Идваха ми леко неестествени и не добре интегрирани в останалата част от музиката. Подробност, която трябва да се има предвид при избор на източници, усилвател или кабели за тях.

Общото впечатление, което оставиха Blackswift Audio Model 1530 в мен, е за живи, бързи колони със страхотен бас. Притежават две от най-важните способности на едно озвучително тяло: да е всеядно към стиловете и да предизвиква емоция. Бързина + масивен фундамент + динамичен размах е формула, която гарантира музикално удоволствие. Емоционалният заряд на всяко парче е на максимум, а лекотата и пространственото звучене добавят аудиофилска тръпка. Не знам колко озвучителни тела в ценовия клас под 2000лв. предлагат толкова звук и толкова малко компромиси.

Завършвам с признанието, че за времето, в което слушах Model 1530, моите колони не ми липсваха особено. С тях получавам цялото музикално преживяване, което ми е нужно. И смятам да ги слушам, докато не дойдат да ми ги вземат.

 

Ю.Александров

 

Измервания
(предоставени от производителя)


Измервателна система:

Микрофони: Вruel&Kjaer Type 4133, Bruel&Kjaer Type 4135
Микрофонни усилватели: Bruel&Kjaer Type 2633, Bruel&Kjaer Type 2615
Измервателни усилватели: Bruel&Kjaer Type 2609, Bruel&Kjaer Type 2610
Шумов генератор: Bruel&Kjaer Type 1405
Звукова карта: E-MU 0204

myhifi.org blackswift audio model 1530 measurements 1

myhifi.org blackswift audio model 1530 measurements 4

myhifi.org blackswift audio model 1530 measurements 2

myhifi.org blackswift audio model 1530 measurements 3

 Още снимки:

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 4

myhifi.org blackswift audio model 1530 2

myhifi.org blackswift audio model 1530 7

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 3

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 12

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 13

myhifi.org Blackswift Audio Model 1530 1