Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
От какво слушате музика?
От какво слушате музика?
Трябва да изберете поне един отговор!

Колони TOVE - слушане и измервания

myhifi.org TOVE Loudspeakers 5

Велин Турмаков (velinski)

 

Всеки гледа кулинарната поредица на Гордън Рамзи Masterchef, предполагам? Вече знаете, че има яхния от леща за 2 лева и яхния от леща за 200 лева. Все е леща, все е яхния, но добрият готвач знае как да повдигне простата манджица на друго ниво, как да я превърне в неустоимо гурме. Не са нужни някакви екзотични съставки – искат се задълбочени знания как биха могли най-ефект(ив)но да се комбинират наличните съставки, да се даде свобода на идеите и да се добави подправката ЛЮБОВ, без която нищо не би се получило. Подобна кулинарна тръпка задават и буукшелф колоните TOVE 6.5/2 на свиленградчанина Тодор Трингов, чиито първи предсериен прототип имах щастието да разгледам и послушам на личната си система. 100% ръчна изработка в България.

 

Черната кутия

За първи път ми попада в ръцете продукт, за който не знам на практика нищо. Буквално – „черна кутия”, която свири. Няма технически данни, няма измервания. Тодор каза, че колоните са станали готови буквално в деня преди HiFi Expo-то в Грандхотел София и не е имал физическа възможност да ги разсвири и камо ли – измери. В крачка започнах да получавам оскъдна информация за колоните, но в края на краищата за целите на това ревю не беше и нужно да знам всичко. Доверих се изцяло на най-прецизната измервателна апаратура – слуха. Колоните са двулентова конструкция с басрефлексен порт, който се намира отзад зад туитъра. Използват популярните драйвери висок клас на Swans / HiVi W6 – 6,5-инчов мидбас с мембрана от PPF полимер – и текстилните куполните туитъри HiVi Q1R, познати с отличните си звукови качества и с една от най-големите мембрани от този вид – 28 мм. Драйверите сами по себе си съм ги слушал поотделно в различни дву- и трилентови конструкции и винаги съм оставал с приятни впечатления от звуковите им качества, но както казах по-горе – има и яхния от леща, и яхния от леща... четете нататък.

Според автора на колоните филтрите са „много качествено изпълнение, изработени с компоненти на Mundorf”. Филтрите са от втори ред, с много плавна характеристика, наподобяваща филтър от първи ред, и срез на 2,5 килохерца. Басрефлексният порт все още е в процес на фина настройка, но до първите серийни бройки концепцията ще бъде прецизирана със сигурност. “Вътре в кутията има хоризонтално оребряване между двата говорителя с цел заздравяване на кутията и избягване на резонанси” – допълва авторът.

Огледът на „черната кутия” не е приключил – най-важната част е предният панел на колоната, който е изработен от монолитно парче дъбова дървесина и е оформен като вълновод на туитъра. Много малко „купешки” колони предлагат дървен вълновод, основно скъпи екзотични марки, така че любопитството ми да чуя такъв беше голямо. Лицето на колоната всъщност е и нейният най-запомнящ се елемент, без набиващи се на очи винтове. „Красиви и елегантни” – това беше неволната ми мисъл всеки път, щом погледнех към тях! Останалата част от кутията е направена от фурнирована в тъмнокафяв шагрен ПДЧ-плоскост, като контрастът изглежда доста приятно и допълнително привлича погледа. Ако доживеят серийно производство (в което се надявам силно), би било интересно да се предлага и модел с дъбов фурнир – така колоната би изглеждала съвсем монолитна, от естествена дървесина.

myhifi.org tove 6

 

„Бате, дай жега!”

Позиционирането на стойките и свързването на колоните ми отне точно 5 минути. Първият тест бе да ориентирам колоните перпендикулярно по оста, без да ги насочвам към слушателя. Слушателският ми триъгълник е равностранен 3 х 3 х 3 м (+50 см според използваните колони), т.е. драйверите са ориентирани към слушателя с офсет от 60 градуса по осите си. Това е тежък тест по отношение на насочеността на драйверите и по-насочените моментално си показват рогата – високочестотната информация заглъхва, помътнява резолюцията, сцената се разкъсва по средата. Тук колоните се справиха отлично, като специално туитърите Q1R в комбинация с новоразработените дървесни вълноводи, предложиха широкоъгълна прожекция в пространството, много по-добра от стандартни драйвери със заводски плосък панел отпред. Финално избрах да бъдат насочени на около 45-50 градуса спрямо слушателя като оптимална позиция.

Като тестова музика подбрах акустична формация с дамски вокал (Cassandra Wilson – New Moon Daughter), пиано трио (Doctor 3 – The Tales of Doctor 3), както и качествено записан индъстриъл (Laibach – WAT), който комбинира електроники с тежки китари и добър бийт.

Започнах слушателската сесия отзад напред, за да „разсъня” малко драйверите: словенците забиха с цялата си мощ и TOVE показаха класен фундамент. Ниските честоти са с отличен баланс между количество, тежест, ударност и качество. Без да са нещо нечувано, съвсем спокойно ми задържаха вниманието, докато не изслушах целия диск, защото именно албумът WAT е на ръба фундаментът да мине в графа „срамежлив”, ако някой компонент от системата се издъни. Китарите се „рендерират” добре, с добър релеф от дисторшъните и добра атака. Електронните пасажи са плътни, дават на акомпаниращите китари свобода и не карат мидбаса да „кляка”, както се е случвало при други драйвери с комбинирана музика от електроники + метъл: обикновено електронните звуци са с по-голям интензитет и нискокачествените драйвери зациклят при отработването им… подобно на Windows.

Като бързина TOVE се нареждат на трето място от буукшелф колоните, които слушам през последния месец. Усещането за бързина на една двулентова колона се определя от 3 фактора: вид на туитъра (текстилен, метален, керамичен, пиезо, трансформаторен), мидбас драйвер (материал на мембраната, окачване, ход, магнит и цялостна конструкция) и филтри (ред, Зобел вериги, качество на елементите). Алуминиевият коаксиален драйвер на предишния кандидат, KEF Q300, е обективно по-бърз (с филтър от първи ред), а най-бърз е драйверът от въглеродни влакна на моите референтни колони Reference 3A Studio Master, чиито мидбаси са безфилтърни. TOVE 6.5/2 са на трето място, но в сравнение с много други двулентови колони, особено с мембрани от керамика и кевлар, дават добро усещане за бързина и динамици. Във връзка с последното наистина си личи високото качество на използваните филтри.

myhifi.org tove 2

 

С акустична музика и с лампово стъпало колоните заплуваха напълно в свои води. Натуралният тембър на драйверите, а и на целите колони, основно заради вълноводите от естествена дървесина, определено е тяхното forté. Гласовете и инструментите са живи, триизмерни, със завладяващ релеф и естествена грапавост. Близкозаписаният New Moon Daughter на Cassandra Wilson се пресъздаде почти в оригинал пред мен, не ми беше нужна голяма фантазия, за да си представя един красив, стар, дървен контрабас и леко запотена певица. Ламповото ми стъпало, макар и само 1,5 вата на канал, които са леко недостатъчни за средночувствителните колони (определям ги около 88dB/W/m „на ухо”), извади на показ всичко – основно добри страни и съвсем малко дефекти. Основната ми забележка бе една единствена – сцената, която прожектират колонките, е с добра широчина, но малко плитка като дълбочина – „виждам” ясно два реда музиканти, но третият и четвъртият ред нещо ми се губят.

Концертният диск на Doctor 3 – обратното – прати ме сред публиката и добави чудесно усещане за достоверна дистанция до сцената. От всички видове инструменти пианото се пресъздаваше най-реалистично. TOVE 6.5/2 определено са колони for piano lovers. Пианото е сочно, плътно, богато на хармоници и нискочестотни компоненти. Единичните тонове не дрънчат, а звънтят плътно и отзвучават точно колкото трябва.

 

Ю.Александров:

„Слушах TOVE само един ден с дак Weiss DAC202U, кабели AudioQuest Water RCA, усилвател Arcam FMJ P49 и колонни кабели Studio Connections Monitor.

Музика (WAV файлове):
Beethoven, Piano Concerto #3 (Ikuyo Nakamichi, Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen)
Ella Fidgerald & Louis Armstrong, “Ella&Louis”
Ulrish Drechsler & Tord Gustavsen, “Humans & Places”
Gary Karr,”Adagio d’Albinoni”
Pink Martini, “A Retrospective”
Ayo , “Joyful”
Buena Vista Social Club, “Buena Vista Social Club”

Впечатлението ми е за колони с много спокоен характер. Свирят музикално, с лекота, високите са деликатни. Не усетих дразнещи особености в АЧХ, няма акцент в някоя честотна област. Изненадах се да чуя страхотна динамика. С оркестрова музика амплитудите в нивата бяха огромни! Сцената е дълбока, добре се пресъздават помещенията, в които се свири. Във високите среди има някаква липса на енергия, там, където се подвизават чинели, тромпети, маракаси и други подобни. Такива инструменти звучат малко по-глухо от обичайното. Разделението на инструментите е сравнително добро. Басът е контролиран, със сравнително добра детайлност, доволно пълни помещението от 26кв.м. Високите са гладки, няма и следа от грапавина или острота. Вокалите са фокусирани. Реализмът при вокалните изпълнения е резултат преди всичко на способността на колоните да пресъздадат сцената, атмосферата на записа и фокуса и в по-малка степен на реалистичен тембър на самите гласове. Разликата с PSB Synchrony One (7200лв.) и ATC SCM20PSL Pro (2500GBP) идва най-вече от бистротата на звуковата картина, сепарирацията на инструменти, тембъра и по-голямата бързина на скъпотиите.”

myhifi.org tove 1

 

Присъдата

За парите, които струват (1200 лева), колоните са без забележки – и като дизайн, и като изработка, и като звук. Звукът особено надхвърля цената с пъти по мое мнение. Сравнени с 3-4 пъти по-скъпи колони – имат леко неубедителни места, но това в случая не ни вълнува. TOVE 6.5/2 биха били чудесен елемент на една балансирана като цена система за 3000-5000 лв. Специални добри думи заслужават подобрените туитъри HiVi Q1R, които плавно честотно и фазово се вписват в мидбас драйверите без осезаема „кръпка”, а предните дървени панели, оформени като вълноводи, просто изстрелват туитърите на едно друго, много високо ниво. Прожекцията им в пространството няма абсолютно нищо общо със заводската и това заслужава да се чуе. Сигурно ми помните разказа за яхнията от леща – ето това е порцията за 200 лева.

Плюсове:

- Естествен тембър и релеф на акустичните инструменти и особено на пианото
- Иновативни конструктивни решения
- Чудесно си пасват с лампово стъпало с препоръчителна мощност 3-5 вата на канал като минимум

Минуси:

- За тези пари - нямат


Край.


Тестовa система:
Sony CDP-X3000ES транспорт (модифициран)
Harmonic Technology Digital Copper SPDIF интерконект
Propaganda DAC с ATL-03 буфер
Van den Hul The Second RCA интерконекти [1]
XLO Signature 3 RCA интерконекти [2]
Sony TA-FA3ES усилвател (модифициран)
Eдностъпален триоден SE усилвател с E55L и аморфни трансформатори Tribute (прототип)
Furutech Alpha S-1 колонни кабели
Audiophilum ME-1 стойки за колони
Reference 3A Studio Master референтни колони (модифицирани)

Тестови дискове:

CD - Cassandra Wilson – New Moon Daughter
CD - Doctor 3 – The Tales of Doctor 3
CD - Laibach – WAT

 

Измервания

Измерванията са направени с измервателна апаратура Clio 10 на Audiomatica.

Чувствителността на колоните е 85dB.

Импедансът е 8 ома.

Impedance (blue) and Phase (purple)

myhifi.org tove impedance phase

 

Frequency Response 0o (blue), 15o (red), 30o (green)

myhifi.org tove fr 0 15 30

 

 

Frequency Response at 0o (blue) and Minimum Phase (purple)

myhifi.org tove ft and minimum phase

 

 

Cumulative Spectral Decay

myhifi.org tove cumulative spectral decay

 

 

Още снимки:

myhifi.org TOVE Loudspeakers 6

myhifi.org TOVE Loudspeakers 7

myhifi.org tove 4

myhifi.org tove 5

myhifi.org TOVE Loudspeakers 1

myhifi.org TOVE Loudspeakers 2

myhifi.org TOVE Loudspeakers 4

myhifi.org tove 3

myhifi.org TOVE Loudspeakers 3