Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
Чувате ли промяна на звука при смяна на кабели в аудио-системата?
Чувате ли промяна на звука при смяна на кабели в аудио-системата?
Трябва да изберете поне един отговор!

Etheraudio Dac For Music 05

myhifi.org etheraudio dac for music 05 10 1

 Ю.Александров, Ангел Миланов

 

 

Dac For Music 05 е USB дак от българските производители на аудио-техника Etheraudio. Това е най-ниският модел от серията източници, предлагана от фирмата.

Ето подробности за Dac For Music 05, предоставени от създателите:

“DAC for Music 05" - Бюджетно решение, превръщащо вашият MAC/PC във висококачествен аудио-източник
Ново поколение Etheraudio Digital Filter от клас "DAC for Music".

Аналогов аудио усилвател с модифицирана вакуумна лампа 6Н1ПЕВ със стабилизирано захранване с Etheraudio EA147 плазмен стабилизатор.

Модифициран от Etheraudio BurrBrown PCM2704 DAC-чип с уникален Etheraudio стабилизатор.

Цифров часовник (digital clock) стабилизиран със специален Etheraudio ламинарен етерен стабилизатор.

Класически тип мрежово захранване (трансформатор) с екстремно малко електромагнитно излъчване и ток на празен ход.
Специално подбрани електронни компоненти.”

Цената на Dac For Music 05 е 1369лв. В комплекта влизат захранващ кабел, 1м. сребърен USB кабел, производство на Etheraudiо и 1м. сребърни аналогови интерконекти, отново производство на Etheraudio.

15

 

Dac For Music 05 (DFM 05) на живо

Dac For Music 05 представлява доста тежка за размерите си черна кутия, с нехарактерна за аудио компонент продълговата форма. Типично за българските DIY изделия, предният панел е от дърво. Входът е само USB, a изходите са два аналогови – “Fixed”и “Variable”. Отпред има копче за регулиране на нивото и светлинен индикатор, който свети, когато USB кабелът е включен.

Устройството е „plug and play”, не изисква допълнителна инсталация на драйвъри. Windows 10 и Windows 8.1 го разпознават веднага. Не срещнах никакви софтуерни проблеми през периода на ползване, сработва се безпроблемно с всички програми. При гасене на компютъра се чува тихо пукане в колоните и слушалките, което поне за мен не беше проблем.

9

 

Постановка

Стриктно спазих указанията на фирмата и слушах DFM 05 само с прилежащите му кабели, използвани са даже при измерванията по-долу. За другите дакове, с които го сравнявах, съотоветно ползвах най-подходящото според мен окабеляване.

Системата: компютър с Windows 8.1, Jriver MC20, Fidelizer 7.0 -- DFM 05 -- усилвател Arcam FMJ P49 -- биуайъринг с DIY колонни кабели собствено производство -- монитори ATC SCM20PSL Pro. Другите колони, които ползвах за съвсем кратко, бяха PSB Synchrony One с кабели Studio Connections Monitor. Няколко дни слушах DFM 05 и в слушалковата система с Violectric HPA V200 и слушалки Audeze LCD-2. Впечатленията на слушалки и колони са почти идентични. Основното слушане направих през „Variable” изходите, ползвайки контрола на нивото на самия дак. Предпочетох този вариант, защото не усетих голяма деградация на звука и исках да го поставя в същите условия като другите два дака в сравнението, при които също ползвам вградения контрол на нивото.

myhifi.org etheraudio dac for music 05 12

 

Слушане

За да дам по-реална представа за DFM 05 трябва да използвам един по-необичан метод. Ако подходя аналитично, както обикновено, има опасност да добиете напълно погрешна представа за същността му. Ако предам само емоционални впечатления става доста неинформативно. За това ще направя съчетание от двете.

I. Лични впечатления

Аспарух Желязков е кръстил произведението си „Dac For Music”. В аудиото думите не значат много. Наситили сме се на поетични и академични названия, предназначени да привличат съответния вид клиентела и нямащи нищо общо със същността на продуктите. В случая обаче наистина става въпрос за много музикален източник. Разяснявам мъгливия епитет „музикален”:

Звукът на DFM 05 е много спокоен. Музиката се лее с лекота. Високите са меки, гладки, неагресивни и същевременно имат разтежение нагоре; средите са леко отдръпнати назад; басът е обилен и детайлен. Сцената е голяма, триизмерна, помещенията, в които се свири се усещат отлично. Инструментите са добре очертани в пространството. Солиращите инструменти или вокали се открояват ясно на фона на музиката. Общото впечатление е за спокойно, естествено звучене. Мога да сведа DFM 05 до 2 думи: естествен и триизмерен. С определени стилове музика, по-специално електроника и съвременен джаз, това е един от най-приятните източници, които са ми попадали. „Seven And Storm” на Parov Stelar, „Back Home” на Cayetano, “The Metrospective” на Pink Martini, “Humans And Places” на Ulrich Drechsler и Tord Gustavsen ги чух по начин, какъвто не си спомням до сега. Въпреки че ми липсваше резолюция, а в по-силни моменти имах нужда от още енергия, общото впечатление е много приятно. Понякога докато слушам се опитвам да върша и друга работа на компютъра. С DFM 05 трудно се работи, когато почваше някое любимо парче вниманието ми се приковаваше в звука и се налагаше да оставя компютъра настрана, за да се отпусна… Това е.

II. Аналитично за DFM 05

Не усетих някакви характерни особености на AЧХ. Няма дразнещи пикове и падове. Високите са с отлично разтежение и без излишен акцент, басът е достатъчно без д се прекалява. ATC SCM20PSL Pro в моите условия са на границата да им липсва бас, но с DFM 05 имах чувството, че слушам големи колони, фундаментът им беше отличен. Хората с по-малки колони не трябва да се притесняват за тази част на звука.

Детайлността в ниските е прекрасна. В “Sax Pax For a Sax” на Moondog се чуват всички подробности от големия барабан, присъствието му в общата музикална картина е много реалистично. Откъм атака и ударност в ниските обаче има какво да се желае. „The Princess” на Parov Stelar, „Instrospective” на Pet Shop Boys са албуми с ритмична електроника, с DFM 05 липсата на ударност в ниските ме лишаваше точно от чувство за ритъм.

Вече споменах, че високите са с отлично разтежение нагоре, същевременно са гладки и неагресивни. Атаката и тук не е толкова бърза, липсва „твърдост” и агресия при удар с палка върху чинел например. Чинелите в „Take Five” на Dave Brubeck с DFM 05 звучаха доста анемично, с почти нулеви атака и усещане за физическо присъствие. Саксофоните в “Sax Pax For a Sax” на Moondog, които с всякакви други системи звучат грапаво и леко остро, с DFM 05 са крайно меки, без никаква острота отгоре. Общото впечатление от DFM 05 за подчертано мек звук не изчезна с нито един от моите записи.

myhifi.org etheraudio dac for music 05 4

Сцената на DFM 05 е голяма. Чувството за пространственост е отлично. Както казах, помещенията се чуват отлично и в записи на оркестрова музика, и при студиен джаз, където винаги в някаква степен се чуват реверберации от помещенията, в които са записвани инструментите. Не знам на какво се дължи този ефект, но с DFM 05 солиращият инструмент или вокал винаги са отлично отделени от ансамбъла и имаш чувството, че стоиш пред някаква голяма сцена, в която се случва музиката. Изключително ефектно.

Фокусът на DFM 05 е по-размит в сравнение с другите дакове. Вокалите на Etta James (албумa “At Last”) и Ayo (“Joyful”) са осезателно по-широки в пространството от обикновено.

Тембър. В тембъра на гласовете и инструментите липсва реализъм. Изпълнителите са пред мен, но не звучат като истински. Човешките гласове не ме мамят, че има истински певец отпред. Независимо от стила, независимо от качеството на записа, вокал или акустичен инструмент не ме излъга, че е жив. С добри записи DFM 05 създава най-обща илюзия за присъствие в залата, но ако се съсредоточа върху отделните изпълнители, реализъм липсва.

Детайлност. DFM 05 не е най-деталната машина. Даже в пренаточени „аудиофилски” записи като “Near Gale” на Alboran Trio контрабасът и пианото звучат доста загладено, без подробности. 3-ти концерт на Бетовен в изпълнение на Ikuyo Nakamichi с Deutsche Kammerphilharmonie Bremen на Paavo Jarvi: оркестърът се слива в една обща маса, а пианото на Nakamichi звучи все едно през цялото време е натиснат педала за задържане, тоновете преливат един в друг в непрекъснато легато, ударите на чукчетата се долавят трудно. „Petrushka, The Soldier’s Tale” на Стравински в изпълнение Redwood Symphony на Eric Kujawsky: нямам запис с по-дълбока сцена и по-реалистично предаване на огромна концертна зала. DFM 05 предава без забележки обема на залата, но хилядите деликатни звуци, които съставят музиката в първата част на балета са с без яснота и прецизност от друг път.

myhifi.org etheraudio dac for music 05 13

В много албуми ми липсваше атака и бързина на звука. Бързината е по-малка в сравнени с другите дакове и DFM 05 не успява да свири достатъчно агресивно, когато музиката го изисква. Фортето на оркестъра никога не е ударно. Духовите инструменти, например в “It’s time” на Michael Buble, не са с натуралната грапавина и енергия. Вече споменах загладените чинели в джаз-парчетата и мекия звук на саксофоните на Moondog. Независимо дали слушам пианото на Милчо Левиев в „Bulgarian Piano Blues” или Nakamichi в 3-ти концерт за пиано на Бетовен, не усетих удара на чукчетата и „твърдост” в тоновете. На мен ми лиспваше категоричност в моменти, когато музиката иска от техниката да крещи.

Динамиката на DFM 05 е отлична, не ми липсваше размах в нито един момент.

Интересна е способността на този дак да кара основните инструменти да изпъкнат. Соло цигулката или пианото класически концерти, певица във вокалните парчета, кларинет, саксофон, каквото и да е, винаги когато има соло се чува отлично отделено от останалата музика. Ефектно.

 

Ангел Миланов за Dac For Music 05:

“Описание на системата:
PC, J.River, Infinity blade SQ 5.8, JPLAY, Oyaide Neo d+ Series Class S USB Cable 2M,
XMOS JLSounds, DAC - 4xTDA1541A
Усилвател - DIY лампов с 6С45П-еОзвучителни Тела – DIY Open Baffle Lowther EX3 + Visaton BGS 40
Окабеляване – Сребърни кабели на DH Labs, Homegrown Audio
Музика – Buena Vista Social Club, Roger Waters - Amused To Death, Vivaldi - Concerto in D Major for violin, strings and basso continuo Grosso Mogul, Concerto grosso op.3 n.8 RV522, Tord Gustavsen Trio – Blessed Feet, Tracy Chapman – Baby Can I Hold You, Patricia Barber - The Premonition Years, Stanley Clarke - At The Movies.

Първи впечатления – устройството е доста компактно и изглежда по добре от снимките. Разпознава се веднага от компютъра без проблеми. При включване и изключване на USBкабела има пукане, не особено силно. Определено изисква по дълго разсвирване от студено състояние – над 2 часа, но тъй като е предвидено да се ползва постоянно включено, проблема е само първоначален. Тъй като нямам ASIO драйвер, слушах го през JPLAY. Звука за мен е хомогенен, без излишно разпиляване в детайли и ефекти. Определено му липсва дълбочина в басовия регион, има леко потъване в средите и ниските високи и най- високите са леко преекспонирани, но не неприятно. Звука е динамичен, без да се натрапва и уморява, определено не е напрегнат. При по- сложни музикални пасажи има вероятност да не можете да проследите всички инструменти, но няма да загубите музикалната линия на произведението. Дълбочината и широчината на звуковата картина е добра. Дакът може да се слуша без умора дълго време и да се наслаждаваме на любимата музика.
Има два аналогови изхода – Fixed и Variable. За съжаление през Variable изходът на звука е леко по -лош. Но ако се ползва само крайно стъпало, определено е удобно.

Прослушахме го при мой приятел с дак Audio Syntesys DAX2, впечатленията от сравнението са подобни.

USB кабела сравнен с Oyaide Neo d+ Series Class S и Oyaide Continental 5s има по- малко динамика и резолюция, но е спокоен и неагресивен, но не колкото Furutech GT2, например. Детайлите от музиката са налице, представени са ненатрапчиво.

Ако вашият избор за транспорт е компютър, включете този дак и usb кабел в списъка за прослушване.

Може да търсите точно този звук.”

myhifi.org etheraudio dac for music 05 11

 

Dac For Music в сравнение с други USB дакове

Musical Fidelity M1 DAC (850лв.) М1 дава по-реалистичен тембър на инструментите, повече детайл и по-добър фокус. Звучи по-неутрално, в необходимите моменти може да е агресивен и ударен. DFM 05 обаче свири с повече лекота, по-голяма сцена и осезаем 3D ефект, отделните инструменти изпъкват по-ярко. Определено става въпрос за две противоположни подхода към звука. От една страна аналитичен, от друга емоционален.

Дак на JL Sounds, базиран на AK4495S (около 1400лв. без кутия). За момента българите от JLSounds предлагат дака си само във вариант на дъска. Предимствата са, че има дистанционно управление и е по-адаптивен – има 5 различни варианта на цифрови филтри и 5 нива на качество на звука, които се избират от менюто. Спрямо DFM 05 дакът на JL Sounds има по-реалистични инструменти, повече детайл. Свири по-неутрално, не поставя свой отпечатък върху музиката. DFM 05 го превъзхожда като големина на сцената, свири с по-голяма лeкота и по-спокойно. Триизмерността на сцената му прави по-голямо впечатление.

Weiss DAC202U (7200лв.). Швейцареца е победител във всяко отношение, тук вече имаме супер висока резолюция, съчетана с музикалност. В сравнение с неутралния DAC202U, който не привнася нищо свое към записа, DFM 05 има подчертано лежерен характер. И повече бас.

 

Обобщение

Има хора, интересуващи се от аудио, за които слушането е несъдържателен метод за оценка на звук. Способни са да обясняват дълго и напоително кое как трябва да бъде; доводите им са здраво стъпили на цифри, а физиката са я изучили всичката, до крак. Забелязал съм обаче, че охотата за придържане към цифри е обратнопропорционална на слушателския опит на човека. Колкото повече слуша жива музика и различни аудио компоненти, толкова по-плах в става в обясненията. Слушащият човек неизбежно се сблъсква с необяснимите явления в аудиото и... с фактора „въздействие”. Публикуваните по-долу измервания ще накарат "теоретиците", които не са го слушали, да направят някои твърди заключения. Не съм сигурен обаче доколко адекватни ще са те по отношение на реалния резултат.

DFM 05 не е това, което бихме определили като „аналитичен източник”. Обичайният подход на конструкторите е да направят максимално прозрачна машина, която да възпроизведе записа с най-големи детайли като извлече възможно най-много информация. Очевидно целта на създателите на DFM 05 не е била само да достигнат максимума на хардуера, а преди всичко да предизвикат определено настроение у слушателя, да създадат свое виждане за музиката.

DFM 05 свири с лекота, естествено, триизмерно, спокойно. За мен остана загадка как се получава, но чувството за реализъм идва в резултат на комбинация от тези качества, не от детайлите. Въпреки че моят вкус клони към по-неутрални машини, оценявам този подход. От четирите дака, с които разполагам в момента, бих определил този като най-музикалния. DFM 05 ми достави истинско удоволствие, особено с някои електронни парчета и релаксиращ джаз. Препоръчвам на всеки, който иска да слуша без да мисли за техническата страна на звука, да чуе Dac For Music 05 на собствената си уредба.

 

Измервания

Generator: WaveGene 1.50

Spectrum Analyzer WaveSpectra 1.51

АЦП: PCM4222 TI-Board @ 96kHz, 24bit

SPDIF Transport: E-MU 0404, ASIO divers used

 

Постановката без дак:

MeasurementSetup

  

 

1kHz, -10dBFS, Left channel:

03 1kHz left 10dBFS

 

 

1kHz, -10dBFS, Right channel:

04 1kHz right 10dBFS

 

1kHz, -20dBFS, Left channel:

05 1kHz left 20dBFS

 

1kHz, -20dBFS, Right channel:

06 1kHz right 20dBFS

 

1kHz, 0 dBFS, Left channel:

01 1kHz left

 

 

1kHz, 0 dBFS, Right channel:

02 1kHz right

 

 

 

500Hz, -10dBFS, Left Channel:

07 500Hz left 10dBFS

 

 

500Hz, -10dBFS, Right channel:

08 500Hz right 10dBFS

 

 

500Hz, -20dBFS, Left channel:

09 500Hz left 20dBFS

 

 

500Hz, -20dBFS, Right channel:

10 500Hz right 20dBFS

 

 

10kHz, -10dBFS, Left Channel:

11 10kHz left 10dBFS

 

 

10kHz, -10dBFS, Right channel:

12 10kHz right 10dBFS

 

 

19kHz+20kHz Intermodulation distortion, -10dBFS. Left channel:

13 1920kHz left 10dBFS

 

 

19kHz+20kHz IMD, -10dBFS, Right channel:

14 1920kHz right 10dBFS

 

 

10kHz+11kHz IMD, -10dBFS, Left channel:

15 1011kHz left 10dBFS

 

 

10kHz+11kHz IMD, -10dBFS, Right channel:

16 1011kHz right 10dBFS