Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
От къде най-често пазарувате Hi-Fi техника?
От къде най-често пазарувате Hi-Fi техника?
Трябва да изберете поне един отговор!

Какво е ДАК

myhifi.org msb select dac

MSB Select DAC

 

по www.whathifi.com 

Сигурно срещате думата “дак”, когато четете за хай-фи техника. „Дак” е популярното название на едно устройство, коректният термин за което е „цифрово-аналогов преобразувател”, съкратено „ЦАП”. Но тъй като огромното количество информация за тези устройства е на английски, у нас масово се използва чуждицата „дак”, която идва от „DAC”, съкращение на “digital-to-analog converter”. В тази статия ще използваме и двете названия, но предпочитаме по-популярното „дак”.

 

Много хора тънат в заблуждението, че за да слушат музика им трябват само добри колони и евентуално добър усилвател. Всъщност основната предпоставка, за да звучат колоните и усилвателят както трябва, е сигналът, който им се подава от източника. Качеството на сигнала, който излиза от вашия CD плеър или компютър, е точно толкова важно за звука, колкото колоните и усилвателя. И най-добрите усилватели и колони ще са далеч под възможностите си, ако им подавате некачествен сигнал. Дакът e устройството, което създава сигнала, който подавате към останалата част на уредбата и следователно основата на звука, който чувате.

 

Какво е дак?

Ако няма дак, няма музика, не и ако вашите албуми се съхраняват в цифров вид. Ние ще ви кажем, каквото трябва да знаете за това някога екзотично, сега абсолютно необходимо звено във вашата хай-фи система.

Може да не сте осъзнали, но повечето от нас ежедневно ползват поне един цифрово-аналогов преобразувател. Всеки компютър, таблет и смартфон има вграден дак, който е ключът към удобството на цифровата музика, трансформирайки я обратно в аналогов сигнал, за да я направи чуваема за човешкото ухо.

Някои дакове се продават като отделни компоненти, в отделна кутия и се свързват с останалите компоненти посредством кабели. Обикновено целта е да се постигне по-добро качество от това на вградените в компютрите или CD плеърите дакове.

Всяко устройство, което действа като източник на цифров сигнал, било то CD плеър, Blu-Ray плеър, цифрово радио, цифров телевизионен приемник, игра, компютрър или портативен музикален плеър се нуждае от дак, който да преобразува звука му в аналогов сигнал преди да бъде възпроизведен.

Традиционните усилватели не усилват цифрово, тонколоните не свирят цифров сигнал и нашите уши със сигурност не чуват цифрово – всички те се нуждаят от аналогов сигнал. Без дак вашата музикална колекция не е нищо друго освен единици и нули, записани на компактдиск или в паметта на компютрите. Тези единици и нули имат смисъл само за цифровите устройства, които сами по себе си не могат да издават звуци.

За да издадат звук им трябват озвучителни тела – тонколони или слушалки. Даковете са това, което превръща единиците и нулите в аналогов електрически сигнал, който се усилва от усилвателите и задвижва говорителите на вашите тонколони или слушалки, и те възпроизвеждат музиката. Накратко, даковете играят ключвата роля в това да се направи цифровата музика чуваема.

Най-големият ни проблем при преобразуването на цифровия сигнал в аналогов е, че даковете, използвани в много от устройствата просто не са достатъчно добри и не възпроизвеждат оригиналния запис задоволително. Намирането на по-добър дак е задължителна предпоставка, за да имате достоверен и приятен звук, и да изтръгнете максимума от вашата система.

Звуците, които чуваме ежедневно – трафикът, инструментите, онова бебе, което пищи в иначе спокойния квартал – се пренасят чрез звукови вълни, които пътуват през въздуха към ушите ви като непрекъснато променящ се аналогов сигнал. За това, за да чуем цифровите си записи, ни трябва аналогов сигнал.

Преди аналоговите записи са били съхранявани на носители като ленти, плочи и по-късно аудиокасети. За тях са ни били необходими само устройство, което да ги просвири (магнетофон, грамофон или касетофон), усилвател и колони. Сигналът от записа в студиото до възпроизвеждането от тонколоните си оставал аналогов. Но нежеланият шум в записите и нетрайността на плочите и лентите са били причината да се потърси нещо ново. Родил се компактдискът, който се превръща в родоначалник на цифровата революция в записите.

myhifi.org sony cdp 101

Първият компактдиск плеър, Sony CDP-101, пуснат в продажба на 1.10.1982г. ($730)

 

Цифровото аудио е съвсем различно нещо от аналоговото. Повечето цифрови музикални файлове са записани по метод, наречен PCM (Pulse Code Modulation). PCM (на български „Импулсно-кодова модулация”) е метод за цифрово представяне на семплирани аналогови сигнали, изобретен от Алек Рийвс през 1937 година. ИКМ е стандартизиран формат за цифров звук и се използва за записването и съхранението му в компютрите, Blu-Ray, DVD и компактдисковете. При този процес аналоговият сигнал бива семплиран (анализиран) на равни интервали от време и използвайки квантизация се записва неговата моментна стойност. Качеството на цифровизирания звук зависи от два компонента: честота на дискретизация и разделителна способност измерена в битове. Честотата на дискретизация е броя пъти измервания на стойността в секунда, а разделителната способност определя колко бита големи може да са стойностите, които приема даден семпъл.

Pcm.svg

Семплиране и квантоване на сигнал 4-битова ИКМ

Когато се записва стандартен компактдиск да речем, се записва по една стойност на амплитудата на аналоговия сигнал 44100 пъти в секунда. Всяка от тези стойности се измерва с точност от 16 бита, записвайки резултата в 16 битов формат. От друга страна, когато имате запис с висока резолюция (например 24bit/192kHz Hi-Rez Music), броят битове се покачва до 24, а стойността ще се измерва например 192000 пъти в секунда.

Цифровите аудио данни могат да се съхраняват с различни честота на дискретизация, брой битове, вид на кодиране (WAV, mp3, FLAC, APE, ALAC и т.н.) и компресия (такава със загуби, lossy или без загуби, lossless). Няма значение как са направени цифровите аудио файлове, именно дакът има задача да придаде смисъл на всичко това, превеждайки ги възможно най-точно от неговия цифров формат обратно в аналогов сигнал, пресъздавайки колкото може по-добре оригиналния аналогов звук.

myhifi.org emm labs da2

Emm Labs DA2

 

Всяка цифрова техника има по един дак, но не всички дакове са еднакви. Лошите конвертери могат да вкарат нежелан шум по време на просвирването, следствие на лошо проектирана схема или некачествени елементи, може да не поддържат всички формати, а може да прибавят и изкривявания, благодарение на джитера. Изкривяванията и шумовете, вкарани по време на преобразуването на цифровия сигнал в аналогов водят до липса на реализъм и ни лишават от удоволствието на истинския звук, който са чували слушателите и музикантите по време на записа.

Споменахме джитер: джитерът (на английски "jitter") най-лесно се определя като отклонения в реалната периодичност на един сигнал, който трябва да е периодичен. Прецизното синхронизиране на цифровия музикален поток е жизненоважно за добрия звук и ако не е направено добре звукът страда.

Проблеми с джитер могат да възникнат всеки път, когато цифров сигнал пътува по платката на дака, а особено проблемно е, когато сигналът се пренася по кабел между отделни цифрови устройства, тогава възниква най-много джитер. През последните години бяхме свидетели на появата на асинхронния дак, който именно за да намали джитера, от преноса на сигнала по USB кабел, изземва функциите по синхронизирането на сигнала от компютъра, с който е свързан.

Компонентите, които отговарят за периодичността на сигнала намиращи се в специализираните хай-фи дакове, са по-точни, отколкото тези, използвани в средностатистическия компютър и това е една от причините тези дакове да звучат по-добре.

Разбира се, за да изтръгнете максимума от един дак, вие се нуждаете от добър изходен материал – не очаквайте чудеса, ако метнете в него mp3-ка на 128kbps. Всъщност по-доброто декодиране на толкова компресиран сигнал прави звуковите недостатъци на mp3-ката по-чуваеми. Добрият дак не дава по-добър звук, ако файловете, които слушате не са с достатъчно висока резолюция.

Ще постигнете оптимални резултати с файлове, които имат минимум качеството на компактдиск (16bit/44.1kHz) или повече, с некомпресирани PCM формати като WAV, FLAC или ALAC, или DSD, ако предпочитате.

DSD (Direct Stream Digital) е алтернатива на PCM и е формат, първоначално използван в SACD дисковете (Super Audio Compact Disc) и SACD плеърите, лансирани от Sony и Philips в края на 90-те.

Това е по-рядък формат за запис на цифрови аудио файлове и се различава от PCM по това, че при него битовете, които описват амплитудата на сигнала, са само по един, но честотата на дискретизация достига до 2.8MHz (280000 бита в секунда, т.нар. DSD64) или 5.6MHz (560000 бита в секунда, т.нар. DSD128). Споровете коя система за цифров запис на музика, PCM или DSD, е по-добра, продължават и до днес.

myhifi.org dcs vivaldi 1

4-компонентен dCS Vivaldi, един от най-добрите съвременни дакове

 

Как да търсим дак

Даковете, които ще намерите на пазара, са с различни форми и размери, имат различна конструкция, различават се по качеството на използваните елементи, имат различни функции, различни входове и изходи.

Преди да купите дак трябва да помислите как ще го ползвате и какви пари можете да отделите. Цените варират от няколко десетки лева до стотици хиляди за най-скъпите.

Компактните USB дакове обикновено предлагат портативност и удобство на ниска цена. Те варират в размери, започвайки от такива колкото стандартна USB флашка до джобни, които се свързват към компютъра чрез отделен USB кабел. Повечето USB дакове използват ток от компютъра ви, така че не се нуждаете от друг източник на ток. Повечето имат малко изходи, само един за слушалков жак или линеен (без възможност за контрол на нивото) изход с чинчове за активни колони или аудио система. Въпреки че външните USB дакове почти винаги са по-добри от вградените в лаптопа, таблета или телефона, не можете да очаквате върховно качество от машинка с толкова много компромиси в името на малкия размер и тегло.

IMG 7707

AudioQuest DragonFly 1.2

Ако се нуждаете от свързване с повече устройства и няма да носите дака със себе си, десктоп дак може да е по-подходящ за вас. Те обикновено са по-големи и изискват отделен източник на ток, но при тях има по-малко компромиси в схемите и материалите, повече допълнителни цифрови или аналогови входове и изходи. Ако искате да го използвате със слушалки, търсете такъв, комбиниран със слушалков усилвател, не всички предлагат такъв като опция.

myhifi violectric v800 4

Violectric V800 V2, Musical Fidelity M1S DAC, Weiss DAC202U

И накрая, на върха на „хранителната верига” на даковете, са тези които са предназначени да работят като част от по-качествена аудио система. В тях фирмите според възможностите си влагат най-добрите схеми и компоненти, имат още повече входове, някои от които по-специфични, като AES/EBU например. Такива дакове имат доста повече функции от по-малките си събратя, обикновено поддържат всички възможни формати музика с висока резолюция, имат възможности за безжичен стрийминг от смартфони или таблети. Някои предлагат контрол на силата на звука, така че могат да бъдат използвани като предусилватели също.

Дали ще похарчите 100 или 1000лв. няма значение, при всички случаи не трябва да се съмнявате, че промяната, която ще чуете си струва парите и времето, отделено за избора на правилния дак.

 

 

myhifi.org trinity dac 2

 myhifi.org trinity dac 1

Trinity DAC

 

Цифрови източници, които сме слушали:

AudioQuest DragonFly 1.2

Fiio E10K

Violectric V800 V2

Arcam rPAC

българският ThauLab Varna III

прототип на българската фирма JL Sounds

музикален сървър CoctailAudio X12

музикален сървър с усилвател CoctailAudio X30

музикален сървър CoctailAudio X40