Hi-Fi БАЗАР

banner myhifi ads

Анкета
Какъв формат е музиката, която слушате?
Какъв формат е музиката, която слушате?
Трябва да изберете поне един отговор!

Record Industry - най-големият завод за грамофонни плочи в света

1

 

През август 2015г. фотографът Alastair Philip Wiper посещава най-голямата фабрика за грамофонни плочи в света, Record Industry, за да направи снимки за списание Norwegian. Фабриката произвежда грамофонни плочи с всякаква музика, от One Direction и Katy Perry до преиздания на стари класически албуми.

 

Текст Toby Skinner, фотографии Alastair Philip Wiper, http://alastairphilipwiper.com

 

В индустриалната част на Харлем, не далеч от летището Шипхол, има гледка, която не би трябвало да съществува. Машини щракат, бръмчат и почти заглушават силната денс-музика, която свири по радиото. Направени главно през 80-те, машините лакират, режат, мият, щамповат, етикират и опаковат грамофонни плочи.

Това е Record Industry, фабрика от 6500 кв.м., за която се твърди, че с 33-те си преси е най-голямото предприятие за грамофонни плочи в света. И едно от малкото, които извършват целия процес по създаването на една грамофонна плоча – от гравирането на медните и "лакираните" матрици до принтирането на обложките.

И времената отново са добри. „Всъщност твърде добри”, казва собственикът на фабриката Тон Вермьолен, бивш диджей, който е управлявал група холандски лейбъли за денс-музика, когато през 1998г. купува последния завод за плочи на Sony.

„Търсенето е безумно и се налага да отклоняваме клиенти, което не обичам да правя”. От 2010г. Record Industry е преминала от производството на 2.8 милиона плочи годишно към планирани 7.5 милиона за тази година, след като световните продажби нараснали от по-малко от $40 милиона през 2006г. до $218 милиона през 2013г.

2

Галванична баня за първите негативи от мастер-плочата

 

Фабриката е наела 40 нови човека за последните няколко месеца и е добавила цяла нова смяна, за да посрещне търсенето на плочи, както казва Вермьолен, „малко ни изненадаха”. Носителят, който уж си беше отишъл с тиха аналогова смърт, сега бавно процъфтява отново.

Нещата са далеч от положението преди 5 години, когато заводът трябвало да освободи 12 човека и губел пари. „Непрекъснато си мислехме дали ще бъдем тук следващата година”, спомня си Вермьолен. „Отчаяно обмисляхме нови начини да правим пари, защото смъртта на винила изглеждаше неибежна.”

Record Industry е започнал като завод за плочи, наречен Артон, основан през 1958г. от белгийският търговец на петрол Дърк Слингер, който започнал да прави седеминчови плочи. Когато CBS, клон на Колумбия Рекърдс, купува една 50 центова акция от Артон през 1966г., започват да печатат свои издания, започвайки с „Like I Do” на Нанси Синатра (тя се провалила в Щатите, но достигнала до №2 в Италия).

Колумбия Рекърдс станали пълен собственик на завода през 1969г., точно навреме за виниловия бум през 70-те и началото на 80-те, когато плочата била царица и музикалната индустрия станала по-голяма от Холивуд. В средата на 70-те Харлем правел по 50 милиона плочи в година, през 80-те заводът направил повече от 40 милиона копия на „Thriller” на Майкъл Джексън. По това време, през 1988г. Колумбия обединила каталога си със Сони, а харлемският завод станал най-важният в Европа.

Но вече компактдискът превъзхождал винила като основен начин з слушане на музика и около 1998г. големите лейбъли излезли от бизнеса. „Те не виждаха никакво бъдеще за него и бяха заети да се отърват от физическите формати, за да се фокусират главно върху меениджмънта на правата.”, казва Вермьолен, който по това време е правил повечето от плочите си в харлемския завод на Сони. Вермьолен нямал опит в управлението на завод, но видял възможност. „Като за начало, ние бяхме в бизнеса с денс музика, а диджеите все още всички ползваха винил. Освен това аз чувствах, че това е формат, който никога няма да изчезне.”

Той купува завода на Сони през 1998г., преименува го на Record Industry и в началото нещата потръгват добре. Денс музиката била доминираща и съставлявала 90% от продукцията на Record Industry, а когато EMI затворили заводите си за грамофонни плочи в Англия, част от тяхната продукция отишла право в Харлем. През 2001г. направили 7.8 милиона плочи.

Но първите признаци на рецесията вече се виждали, The Strokes издали „Is This It”, предвещавайки завръщането на китарната музика в същата година, когато Стив Джобс стартирал iTunes, а по-късно пуснал и iPod-а. Трансът – който бил ключова част от бизнеса в годините на холандските диджеи като Armin van Buuren и Ferry Corsten – излязъл от мода, а лаптопите започнали да заместват грамофоните в диджейските пултове. В началото на 21 век, когато повечето вериги за грамофонни плочи и независимите магазини затворили врати, винилът бил в беда.

3

 

До 2010г. продукцията на завода Record Industry спаднала до само 2.8 милиона плочи. „Ние уволнявахме хора, съкращавахме работното време, търсехме друг начин да правим пари.”, казва Вермьолен. "Беше лошо и ние наистина се питахме дали трябва да продължаваме.”

Но го направили и през 2011г. „нещата започнаха да се оправят”. Според Анук Рийндерс, мениджър продажби в Record Intrusty, съживяването започнало в САЩ. „Внезапно и незнайно защо младите запонаха да искат да купуват албуми и откриваха винила отново. Може би беше естествен резултат от дигиталната ера – хората искаха да притежават вещи отново; искаха собственост с емоционална стойност, която да докосват и държат.” Трендът продължил, подпомогнат от инициативи като Деня на магазина за плочи, и тази година се вижда още по-голям разстеж в индустрията – в Record Industry предричат, че ще произведат 7.5 милиона плочи тази година.

Сега, вместо да изглеждат като реликва, виниловите плочи става все по-важни, а компактдисковете като че са потеглили към коша на историята. „Ако сте добър музикант и свирите с група, сега искате да издавате записите си на винил”, казва Вермьолен, „Това е знак, че сте голямата работа като артист, а за младежите това е знек, че са истински фенове.”

Днес, какато казва той, видовете музика, която се издава, са се променили. Докато денс-музиката била 90% от продукцията в началото, днес е по-малко от една пета. Около половината от музиката, правена в Record Industry сега е нова музика, неща като Ed Sheeran или Lady Gaga, другата половина е съставена от преиздаване на стари класики. Най-многотиражната плоча на Record Industry е била изданието по случай 30 годишнината на албума “Dark Side of the Moon” на Pink Floyd, което е с тираж повече от 100000 бройки. Не може да се сравнява с “Thriller”, но Вермьолен посочва че „дните на артистите, продаващи милиони и милиони албуми във всякакви формати, са си отишли.”.

„Много от нещата ще са от старите каталози на лейбълите”, казва Вермьолен, който казва, че не е фен на Pink Floyd. „Всъщност аз съм стар рейвър – мисля, че завинаги оставаш свързан с музиката, която си слушал между 16 и 25. Жена ми каресва the Beatles и Pink Floyd, а аз все още ходя да гледам Nile Rodgers в (известния амстердамски клуб) The Paradiso.”

Докато Вермьолен продължава да слуша старите си плочи по няколко пъти в месеца, признава, че неговите около 90 работника не са фенове на винила. “Всъщност в никакъв случай не искам да е така”, казва той. „Не искам хората да свиват плочи, искам повече да се концентрират в продукцията, отколкото да са вманиачени по музиката. Хората тук са истински професионалисти.”.

Тъй като става въпрос за стара индустрия, машините в Record Industry са главно от края на 70-те и 80-те. Въпреки повишеното търсене, няма достатъчно развитие, което да принуди компаниите да инвестират в нови технологии. „Процесът не се е променил – ние все още праим плочи с матрици и пáра на съшите машини, на които са правени плочите на Майкъл Джексън”, казва Вермьолен.

Това, което правят, е да използват nови софтуерни програми в опит да ускорят и прецизират процеса, освен това са в процес на прибавяне на 10 или 12 преси, за да посрещнат нарастващото търсене. Докато пет години се озъртат за работа, сега клиентите се налага да се резервира слот за месеци напреди и да чакат по 10-12 седмици за крайния продукт. “Един от най-големите проблеми, които имаме сега, е да поддържаме лейбълите доволни”, казва Вермьолен, „защото те трябва да се редят на опашка.”.

4

Изрязване на първия мастер от мед

 

Може би по-големият проблем е как иднустрия, което се движи главно от запалени частни собственици, ще се адаптира към нарастващото търсене, но Вермьолен е щастлив от това. „Не се притеснявам за следващите 3-4 години.”, казва той, „но никога не знаеш какво ще се случи. Да се надяваме, че можем да увеличим до 10 или 12 милиона плочи на година, но аз искам да съм сигурен, че качеството винаги ще бъде на първо място.”.

А за това дали е пророк, който е видял възраждането на винила, той е категоричен: „Това е глупост. Имаше много моменти, когато трябваше да излезем от този бизнес, но аз просто обичах продукта и не можех да си представя свят без винилови плочи.”.

5

Подготовка на металните части за галванизиране

 

Всяка плоча започва от мастеринг-отдела, където всичко е чисто като във фабрика за микрочипове. Тук гравираща машина изрязва бразда с непрекъснато променяща се форма в ацетатен диск, наречен “лакиран” (медни дискове се използват също, но процесът е малко по-различен). Техник пръска върху диска сребърен лак, след което го слага в електролитна баня, за да се покрие със слой никел. Никеловият диск се отделя от оригинала и се получава негатив. Процесът се повтаря отново, за да се направи диск-позитив, от който вече се прави финалната матрица (негатив).

Във фабриката преса с две матрици – страна А и страна Б – притиска винилова заготовка за около 20 секунди. Краищата се изрязват, за да се получи идеален кръг, след което плочата се оставя да изстине за няколко минути преди да се пренесе на друго място, където остава между три часа и един ден. След това плочата се слага в обложката.

6

Правене на негативи от мастера

 

7

Полиране на негативите

 

8

Готовите негативи

 

9

Склад за позитиви инегативи

 

10

Виниловите пелети преди да бъдат разтопени

 

11

Мастеринг-конзолата в отдела за изготвяне на мастери

 

12

Пресиране на плоча: заготовката в средата ще бъде притисната между негативите на страна А и страна Б. Тази плоча ще бъде златиста.

 

13

Заготовки за плочи

 

14

Изрязване на остатъците по краищата на плочите. Изрязаното се рециклира.

 

15

Брак

 

16

Качествен контрол - проверка за нередности

 

17

Пакетиране на готовите плочи